PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna droga do fuzji Lotosu z Orlenem

Autor: Puls Biznesu
03-09-2007 05:34

Przejęcie Lotosu przez Orlen nie musi być ani szybkie, ani łatwe. Projekt mogą zablokować inwestorzy finansowi, a nawet sam rząd.

Zdaniem analityków, trudno ostatecznie przesądzić szanse skarbu państwa na przeforsowanie połączenia Lotosu z Orlenem. Wiele zależy od inwestorów finansowych i funduszy. Do tej pory większość z nich głosowała tak jak skarb państwa. Ale ich lojalność zaczęła słabnąć. Jeśli zobaczą, że po połączeniu Lotosu i Orlenu nowy podmiot mógłby być gorzej notowany, mogą głosować przeciw fuzji - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Skarb państwa może mieć problemy z przeforsowaniem koncepcji połączenia także w Radzie Ministrów.

Ponadto kwestie fuzji musi zatwierdzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będzie trzeba przejść także procedurę związaną z europejskim prawem antymonopolowym. Decyzje urzędów antymonopolowych mogą oznaczać dla Orlenu konieczność np. sprzedaży stacji benzynowych - wyjaśnia "PB".

I na koniec jeszcze jedna bariera, która może zniweczyć starania Orlenu. Jeśli 7 września Sejm dokona samorozwiązania i rozpocznie się nowa batalia o głosy wyborcze Polaków, do władzy może dojść zupełnie nowa ekipa. A wtedy to los prezesa Kownackiego może być przesądzony.

Tymczasem zaostrza się konflikt między PKN Orlen a Grupą Lotos, o sens połączenia obu spółek. Na silny lobbing płockiej spółki i jej prezesa Piotra Kownackiego ostatnio zareagowała spółka z Pomorza. W ubiegłym tygodniu ludzie Pawła Olechnowicza, jej szefa, rozkolportowali wśród prominentnych polityków analizy dotyczące skutków fuzji - przypomniał dziennik.

Wskazują one, że publiczne spekulacje Orlenu na temat połączenia i brak jasnego stanowiska resortu skarbu (główny właściciel obu spółek) w tej sprawie mogą zniweczyć uzyskanie finansowania wartych ponad 5 mld zł inwestycji.

Prezes Piotr Kownacki określił te argumenty jako wyraz histerii i chęć obarczenia Orlenu winą za ewentualne niepowodzenie w negocjacjach z bankami.

Lotos wyliczył, że przystąpienie do fuzji może go narazić na straty wysokości 2 mld zł. To m.in. koszt przerwania dopiero co rozpoczętych prac przy tzw. Programie Kompleksowego Rozwoju Technicznego. Pomorska spółka w analizach pokazuje, że ma już podpisane umowy z wykonawcami, kończy się jej gotówka, a jeszcze nie ma zamkniętego finansowania. Wszystko - jak przekonują jej eksperci - przez niepewność instytucji finansowych wywołaną spekulacjami co do ewentualnej fuzji.

Orlen uchyla się natomiast od odpowiedzi wprost na zaskakujący pomysł Lotosu, by to on przejął (w celu wzmocnienia obu spółek przed wrogim przejęciem) większego konkurenta z Płocka. Co ciekawe, Piotr Kownacki nie mówi wyraźnie "nie" - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

16 212 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

728 669 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP