PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tylko paliwa syntetyczne rozwiążą problem biopaliw?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
05-10-2009 11:57
Tylko paliwa syntetyczne rozwiążą problem biopaliw?

Jedynie rozwój paliw syntetycznych, wykorzystujących do 20 proc. surowców roślinnych, może w dłuższym okresie zapewnić sukces rozwoju rynku biopaliw - uważa Leszek Wieciech, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POiHN).

- Promowanie tzw. samoistnych biopaliw, czyli paliwa B100 (olej napędowy w formie czystych estrów rzepakowych) czy E85 (benzyna z zawartością 85 proc. bioetanolu), to nie jest droga do rozwoju rynku biopaliw w Polsce - przekonuje Leszek Wieciech.
Jego zdaniem na polskim rynku żaden producent samochodów oficjalnie nie przyzna, że jego produkty mogą być napędzane B100, a mało który powie tak w odniesieniu do paliwa E85.

- Samochody przystosowane do benzyny E85 znajdują się w ofercie części producentów, ale są one droższe od pojazdów tradycyjnych i ich spalanie jest o blisko jedną trzecią wyższe, bo bioetanol ma o tyle mniejszą wydajność energetyczną od benzyny. W tej sytuacji klient nie widzi interesu w zakupie takiego auta - przekonuje dyrektor POPiHN.

Według niego rozwiązaniem na dłuższą metę są jedynie tzw. paliwa syntetyczne, do których żadni producenci aut nie mogą mieć zastrzeżeń, bo jest to produkt chemicznie jednorodny, nieodróżnialny od tradycyjnego oleju napędowego czy benzyny.

Węglowodory syntetyczne tworzy się jeszcze na etapie rafinacji, gdzie w procesie tzw. głębokiego współuwodornienia można dodać do 20 proc. surowców roślinnych, np. oleju rzepakowego. Otrzymuje się w efekcie produkt o lepszych właściwościach pod względem emisji i pracy silnika niż tradycyjne biopaliwa powstające z komponowania paliw tradycyjnych z biododatkami.

- Jedyny problem polega na tym, że w przeciwieństwie do części pozostałych krajów Unii Europejskiej, w Polsce paliwa tego typu nie podlegają pod Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), czyli nie są uznawane oficjalnie za biopaliwa - wyjaśnia dyrektor generalny POPiHN.

Przekonuje, że w innych krajach UE w skład NCW można zaliczać paliwa syntetyczne, a udział biokomponentów w wyprodukowanym w ten sposób paliwie ustala się na podstawie deklaracji producentów, którzy wcześniej będą musieli zainwestować w odpowiednie instalacje.

- Obaj polscy producenci zapewniają, że są skłonni zainwestować w możliwość produkcji paliw syntetycznych, jeśli tylko będzie można je rozliczać w ramach NCW - zapewnia Leszek Wieciech.

Co musi się zmienić aby tak się stało? - Przede wszystkim podejście resortu finansów - odpowiada nasz rozmówca. - Zapewne niezbędne okazałyby się zmiany w ustawie o biopaliwach, ale nie o charakterze fundamentalnym - dodaje.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP