PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Unia uzależniona od zewnętrznych dostawców ropy

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
19-07-2016 06:21
Unia uzależniona od zewnętrznych dostawców ropy
Fot. Shutterstock.com

W ciągu ostatnich 15 lat zwiększyło się uzależnienie Unii Europejskiej od importu ropy naftowej i oleju napędowego - wynika z analizy Cambridge Econometrics dla organizacji Transport & Environment. Polska jest wśród krajów o najwyższym w UE ryzyku zakłócenia dostaw.

Jak wynika z raportu opublikowanego przez Transport & Environment, firmy spoza Unii Europejskiej dostarczają cztery piąte ropy naftowej zużywanej przez kraje członkowskie Wspólnoty, a aż 88 proc. surowca pochodzi z importu. Za ponad jedną trzecią dostaw odpowiadają firmy rosyjskie.
W 2015 roku kraje UE wydały łącznie ok. 215 mld euro na import ropy naftowej i oleju napędowego. Około jednej trzeciej tej kwoty trafiła na konta Rosnieftu i Lukoila, czyli dwóch rosyjskich koncernów, które wspólnie odpowiadają za 36 proc. ropy dostarczanej do państw członkowskich UE. Kolejne 20 proc. wpływów z importu unijnej ropy uzyskały firmy Statoil i Saudi Aramco. W dziesiątce największych dostawców ropy do UE są jeszcze dwie firmy z USA (ExxonMobil i Chevron), kolejna z Rosji (Gazprom), a także firmy z Libii i Algierii oraz jedynie jeden podmiot, którego siedziba mieści się w kraju Unii Europejskiej (holenderski Shell).

Autorzy raportu są zdania, że w ciągu ostatnich 15 lat zwiększyła się zależność UE od dostaw z krajów o relatywnie dużym ryzyku geopolitycznym, przede wszystkim z Rosji.

Cztery kraje wyszehradzkie - Słowacja, Węgry, Czechy i Polska, a także Grecja, są według tej analizy najbardziej wśród państw członkowskich Unii uzależnione od „ryzykownego” importu ropy i w związku z tym borykają się z najwyższym ryzykiem zakłóceń dostaw.

Najgorsza pod tym względem jest sytuacja Słowacji, która w 100 proc. uzależniona jest od południowej nitki rurociągu „Przyjaźń”.

- Zapotrzebowanie krajów wyszehradzkich na ropę i olej napędowy, głównie w sektorze transportu, oznacza przekazywanie co roku miliardów euro firmom rosyjskim. Tymczasem ochrona środowiska i bezpieczeństwo energetyczne to dwie strony tego samego medalu. Ambitny plan dekarbonizacji transportu ograniczyłby popyt na ropę i zapewnił, że te środki zostaną w Europie, wspierając innowacje, tworząc nowe miejsca pracy i ograniczając zagrożenia związane ze zbytnim uzależnieniem od zewnętrznych dostawców - oceniła Laura Buffet z Transport & Environment, organizacji promującej ekologiczny transport.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 733 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP