Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Unia uzależniona od zewnętrznych dostawców ropy

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
19-07-2016 06:21
Unia uzależniona od zewnętrznych dostawców ropy
Fot. Shutterstock.com

W ciągu ostatnich 15 lat zwiększyło się uzależnienie Unii Europejskiej od importu ropy naftowej i oleju napędowego - wynika z analizy Cambridge Econometrics dla organizacji Transport & Environment. Polska jest wśród krajów o najwyższym w UE ryzyku zakłócenia dostaw.

Jak wynika z raportu opublikowanego przez Transport & Environment, firmy spoza Unii Europejskiej dostarczają cztery piąte ropy naftowej zużywanej przez kraje członkowskie Wspólnoty, a aż 88 proc. surowca pochodzi z importu. Za ponad jedną trzecią dostaw odpowiadają firmy rosyjskie.
W 2015 roku kraje UE wydały łącznie ok. 215 mld euro na import ropy naftowej i oleju napędowego. Około jednej trzeciej tej kwoty trafiła na konta Rosnieftu i Lukoila, czyli dwóch rosyjskich koncernów, które wspólnie odpowiadają za 36 proc. ropy dostarczanej do państw członkowskich UE. Kolejne 20 proc. wpływów z importu unijnej ropy uzyskały firmy Statoil i Saudi Aramco. W dziesiątce największych dostawców ropy do UE są jeszcze dwie firmy z USA (ExxonMobil i Chevron), kolejna z Rosji (Gazprom), a także firmy z Libii i Algierii oraz jedynie jeden podmiot, którego siedziba mieści się w kraju Unii Europejskiej (holenderski Shell).

Autorzy raportu są zdania, że w ciągu ostatnich 15 lat zwiększyła się zależność UE od dostaw z krajów o relatywnie dużym ryzyku geopolitycznym, przede wszystkim z Rosji.

Cztery kraje wyszehradzkie - Słowacja, Węgry, Czechy i Polska, a także Grecja, są według tej analizy najbardziej wśród państw członkowskich Unii uzależnione od „ryzykownego” importu ropy i w związku z tym borykają się z najwyższym ryzykiem zakłóceń dostaw.

Najgorsza pod tym względem jest sytuacja Słowacji, która w 100 proc. uzależniona jest od południowej nitki rurociągu „Przyjaźń”.

- Zapotrzebowanie krajów wyszehradzkich na ropę i olej napędowy, głównie w sektorze transportu, oznacza przekazywanie co roku miliardów euro firmom rosyjskim. Tymczasem ochrona środowiska i bezpieczeństwo energetyczne to dwie strony tego samego medalu. Ambitny plan dekarbonizacji transportu ograniczyłby popyt na ropę i zapewnił, że te środki zostaną w Europie, wspierając innowacje, tworząc nowe miejsca pracy i ograniczając zagrożenia związane ze zbytnim uzależnieniem od zewnętrznych dostawców - oceniła Laura Buffet z Transport & Environment, organizacji promującej ekologiczny transport.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP