XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

URE za zdjęciem taryfy z CNG

URE za zdjęciem taryfy z CNG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cena gazu sprężonego może być uwolniona. To szansa, by rozwój rynku nabrał tempa, a kierowcy zyskali dostęp do tańszego paliwa.

Gaz ziemny sprężony (CNG) jako paliwo do samochodów może nie być objęty taryfą. Taką możliwość stwarza wynik postępowania przeprowadzonego przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) w sprawie uwolnienia ceny CNG. Wszczęto je na wniosek Karpackiej Spółki Obrotu Gazem należącej do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG). Regulator zwolnił firmę z obowiązku przedkładania mu do zatwierdzenia taryf na CNG. Konkurencyjne względem benzyny i diesla paliwo będzie więc mogło wejść na rynek. Chyba że fiskus pozostanie głuchy na głosy branży i obłoży CNG akcyzą wysokości 50 groszy za 1 m sześc. - pisze "Puls Biznesu"

Na razie z urzędów płyną pozytywne sygnały dla firm chcących obracać CNG.

Jak mówi Halina Bownik-Trymucha, dyrektor departamentu promowania konkurencji URE, prezes URE uznał, że klienta i Karpacką Spółkę łączy dobrowolne porozumienie. Klient ma suwerenność w podejmowaniu decyzji co dowyboru sprzedawcy CNG bądź w podjęciu decyzji o samodzielnym prowadzeniu tej działalności, a więc ingerencja regulatora nie jest konieczna.

Zdaniem regulatora, jeżeli inne firmy chcą iść śladem Karpackiej Spółki, mogą składać indywidualne wnioski o zwolnienie CNG z taryfy.

Istnieje też możliwość wszczęcia przez prezesa URE postępowania z urzędu, które doprowadziłoby do uwolnienia cen CNG. Nie ma jednak jeszcze konkretnych rozstrzygnięć, który tryb wybrać w tej sprawie.

Decyzja URE dotycząca spółki PGNiG może być precedensem, torującym drogę innym sprzedawcom CNG.

Zbigniew Sobczyk, członek zarządu spółki CNG Polska, mówi, że na jesieni również wystąpi z takim wnioskiem do URE, gdy rozpocznie realizację dwóch projektów "autobusowych" w sumie dla 120 pojazdów CNG. Jeśli akcyza zostanie wprowadzona, projekty upadną.

URE jednak nie traktuje potencjalnego uwolnienia cen CNG jako wentyla bezpieczeństwa, który pozwoliłby firmom zrekompensować sobie koszty przyszłej akcyzy.

Zdaniem przedstawicieli branży, taryfa utrzymuje ceny na zbyt niskim poziomie w stosunku do kosztów, jakie wynikają z inwestycji i kosztów wytwarzania CNG. Wprowadzenie akcyzy będzie zaś miało sens, gdy CNG opanuje od 8 do 12 proc. rynku paliw, a to może nastąpić dopiero w 2014 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: URE za zdjęciem taryfy z CNG

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!