PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

URE za zdjęciem taryfy z CNG

Autor: Puls Biznesu
23-07-2007 06:23

Cena gazu sprężonego może być uwolniona. To szansa, by rozwój rynku nabrał tempa, a kierowcy zyskali dostęp do tańszego paliwa.

Gaz ziemny sprężony (CNG) jako paliwo do samochodów może nie być objęty taryfą. Taką możliwość stwarza wynik postępowania przeprowadzonego przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) w sprawie uwolnienia ceny CNG. Wszczęto je na wniosek Karpackiej Spółki Obrotu Gazem należącej do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG). Regulator zwolnił firmę z obowiązku przedkładania mu do zatwierdzenia taryf na CNG. Konkurencyjne względem benzyny i diesla paliwo będzie więc mogło wejść na rynek. Chyba że fiskus pozostanie głuchy na głosy branży i obłoży CNG akcyzą wysokości 50 groszy za 1 m sześc. - pisze "Puls Biznesu"
Na razie z urzędów płyną pozytywne sygnały dla firm chcących obracać CNG.

Jak mówi Halina Bownik-Trymucha, dyrektor departamentu promowania konkurencji URE, prezes URE uznał, że klienta i Karpacką Spółkę łączy dobrowolne porozumienie. Klient ma suwerenność w podejmowaniu decyzji co dowyboru sprzedawcy CNG bądź w podjęciu decyzji o samodzielnym prowadzeniu tej działalności, a więc ingerencja regulatora nie jest konieczna.

Zdaniem regulatora, jeżeli inne firmy chcą iść śladem Karpackiej Spółki, mogą składać indywidualne wnioski o zwolnienie CNG z taryfy.

Istnieje też możliwość wszczęcia przez prezesa URE postępowania z urzędu, które doprowadziłoby do uwolnienia cen CNG. Nie ma jednak jeszcze konkretnych rozstrzygnięć, który tryb wybrać w tej sprawie.

Decyzja URE dotycząca spółki PGNiG może być precedensem, torującym drogę innym sprzedawcom CNG.

Zbigniew Sobczyk, członek zarządu spółki CNG Polska, mówi, że na jesieni również wystąpi z takim wnioskiem do URE, gdy rozpocznie realizację dwóch projektów "autobusowych" w sumie dla 120 pojazdów CNG. Jeśli akcyza zostanie wprowadzona, projekty upadną.

URE jednak nie traktuje potencjalnego uwolnienia cen CNG jako wentyla bezpieczeństwa, który pozwoliłby firmom zrekompensować sobie koszty przyszłej akcyzy.

Zdaniem przedstawicieli branży, taryfa utrzymuje ceny na zbyt niskim poziomie w stosunku do kosztów, jakie wynikają z inwestycji i kosztów wytwarzania CNG. Wprowadzenie akcyzy będzie zaś miało sens, gdy CNG opanuje od 8 do 12 proc. rynku paliw, a to może nastąpić dopiero w 2014 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

19 575 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

733 593 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP