PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W 2014 roku znów spadła konsumpcja paliw

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
26-03-2015 16:15
W 2014 roku znów spadła konsumpcja paliw
Fot. PTWPq

Miniony rok był trzecim z rzędu, w którym oficjalne zużycie paliw w naszym kraju zmniejszyło się w porównaniu do poprzedniego roku. W 2014 roku ten spadek w odniesieniu do trzech podstawowych paliw transportowych - oleju napędowego, benzyn i gazu płynnego - wyniósł 1 proc. - poinformowała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) w swoim raporcie rocznym.

Łączna oficjalna konsumpcja trzech głównych rodzajów paliw wyniosła 22,43 mln m sześc., w porównaniu do 22,61 mln m sześc. rok wcześniej. Najbardziej znacząco, bo około 2 proc. zmniejszyła się sprzedaż benzyn (z 4,92 mln m sześc. do 4,84 mln m sześc.). Zapotrzebowanie na olej napędowy utrzymało się na poziomie praktycznie niezmienionym (nieznaczny spadek z 13,46 mln m sześc. do 13,42 mln m sześc.), a w przypadku autogazu spadek wyniósł 1 proc. (z 4,22 mln m sześc. do 4,17 mln m sześc.).
- Podkreślamy, że chodzi o „oficjalną” konsumpcję, bo z naszych wyliczeń wynika, że w dalszym ciągu bardzo znaczący udział w rynku oleju napędowego odgrywa szara strefa, którą szacujemy na 18-24 proc. tego segmentu rynku - mówił na konferencji podsumowującej poprzedni rok Krzysztof Romaniuk, dyrektor POPiHN ds. analiz rynku paliw.

Przyznał jednocześnie, że dzięki wzmożonym akcjom ze strony służb skarbowych w końcówce 2014 roku prawdopodobnie udało się zatrzymać rozwój tego zjawiska, a w tym roku, w związku z wejściem w życie nowych rozwiązań prawnych, m.in. wprowadzeniem obowiązku posiadania koncesji na obrót paliwami z zagranicą, możemy liczyć na nieznaczne ograniczenie tego problemu.

- Dzięki temu mamy nadzieję, że rok 2015 będzie pierwszym od roku 2011, w którym nastąpi odbicie pod względem wielkości rynku paliw. Trudno jednak oczekiwać, że uda się osiągnąć poziom konsumpcji z 2011 roku - mówi Krzysztof Romaniuk.

Jego zdaniem podstawą do optymizmu są wstępne dane za pierwsze dwa miesiące obecnego roku, w trakcie których krajowy rynek paliw rósł o około 4 proc., w tym o ok. 6 proc. wyższa była sprzedaż oleju napędowego.

Jeżeli do benzyny, ON i LPG dodać jeszcze trzy pozostałe gatunki paliw, czyli paliwo lotnicze Jet, lekki olej opałowy (LOO) i ciężki olej opałowy (COO), całkowita konsumpcja paliw w 2014 roku wyniosła 24,58 mln m sześc. i nadal była o 1 proc. niższa niż rok wcześniej (24,93 mln m sześc.). Z tego sprzedaż paliwa lotniczego znacząco wzrosła (o 16 proc., do 781 tys. m sześc.), a w przypadku LOO i COO zanotowano spadek, odpowiednio o 16 proc. (do 843 tys. m sześc.) i 18 proc. (do 527 tys. m sześc.).

POPiHN zwraca uwagę, że niższy niż w roku 2013 średnioroczny poziom cen detalicznych paliw teoretycznie powinien dodatkowo wpływać na wzrost konsumpcji, jednak takiego wpływu w minionym roku nie zanotowano.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP