W Niemczech można zatankować wodór

W Niemczech można zatankować wodór
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeden ze światowych liderów w produkcji gazów technicznych Air Products, dostarczył technologię do właśnie otwartej, pierwszej stacji paliwa wodorowego w niemieckim Freiburgu.

Stacja została uruchomiona przez Instytut Systemów Energii Słonecznej Fraunhofera. Obiekt wykorzystuje dwie najbardziej obiecujące technologie używane do produkcji wodoru, który jest wykorzystywany jako paliwo napędowe: technologię Air Products do kompresji, składowania i dystrybucji wodoru pod ciśnieniem do 700 bar oraz elektrolizer Hogen Proton Exchange Membrane (PEM) wyprodukowany przez firmę Proton OnSite. Do produkcji wodoru elektrolizer wykorzystuje energię generowaną przez baterie fotowoltaiczne.

Stacja paliwa wodorowego o nazwie „SmartFuel” składa się ze stacji kompresji, magazynu pozwalającego na składowanie wodoru pod średnim i wysokim ciśnieniem oraz w pełni zautomatyzowanego dystrybutora umożliwiającego tankowanie pojazdów pod ciśnieniem 350 lub 700 bar. Zróżnicowane ciśnienie wodoru podczas napełniania baku pojazdu tym paliwem umożliwia pokonywanie większych odległości pomiędzy tankowaniami.

Stacja paliwa wodorowego „SmartFuel” może obsługiwać wiele rodzajów pojazdów, od samochodów po autobusy i rowery wyposażone w ogniwa paliwowe, a także zbiorniki przeznaczone do użytku stacjonarnego.

- Dla nas nowa stacja paliwa wodorowego stanowi zarówno platformę do badań nad głównymi kierunkami rozwoju technologii w przyszłości, jak również krok naprzód w procesie rozwoju infrastruktury wodorowej, która może być obsługiwana bezpośrednio przez użytkowników końcowych - wyjaśnia dr Christopher Hebling, szef działu technologii wodorowych Instytutu.

Wagę uruchomionej stacji podrkeślaja także przedstawiciele amerykańskiego koncernu. - Uruchomiona we Freiburgu stacja paliwa wodorowego stanowi dla Air Products kolejny technologiczny krok milowy i ma dla naszej firmy przełomowe znaczenie. Dotychczas technologia łącząca elektrolizę PEM z tankowaniem paliwa wodorowego pod wysokim ciśnieniem była niedostępna w Niemczech. Ma ona zasadnicze znaczenie dla wytwarzania wodoru z wykorzystaniem odnawialnej energii oraz posiada praktyczne zastosowanie. Umożliwia także przejście na wykorzystywanie takiego źródła energii w przyszłośc – tłumaczy Diana Raine, menadżer Air Products odpowiedzialna za energię wodorową w Europie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!