PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W październiku niespodziewana podwyżka cen LPG

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
27-09-2012 09:03

Rosyjski rząd w opublikowanym dziś obwieszczeniu zdecydował o podniesieniu stawki cła eksportowego na LPG z 76 do ponad 172 dolarów za tonę. Dla polskich konsumentów oznacza to znaczącą podwyżkę ceny tego paliwa.

- Dla nas to ogromne zaskoczenie. Nikt się tego nie spodziewał i w tej chwili wyjaśniamy sytuację z naszymi rosyjskimi dostawcami - mówi portalowi wnp.pl chcący zachować anonimowość przedstawiciel jednego z największych dystrybutorów LPG w Polsce.
Jego zdaniem decyzja rosyjskiego rządu podyktowana jest chęcią zwiększenia przychodów z tytułu eksportu LPG w okresie zwiększonego zapotrzebowania na to paliwo - przede wszystkim do celów grzewczych.

W Polsce LPG to jednak przede wszystkim paliwo transportowe, które w ostatnich miesiącach znacząco zyskało na popularności w związku z gwałtownymi podwyżkami cen benzyny. Teraz jednak opłacalność gazu płynnego stanie pod znakiem zapytania. - Tak duża podwyżka cła sprawi na pewno, że zdrożeje paliwo dostarczane do Polski przez rosyjskich eksporterów. Według obecnych stawek koszt tony LPG z Rosji zrówna się mniej więcej z ceną, jaką trzeba zapłacić za gaz importowany z Europy Zachodniej - twierdzi nasz rozmówca.

Tak czy inaczej oznacza to jednak spore podwyżki na stacjach. - W tej chwili trudno oszacować jak duże - zależy to od tego, jak bardzo podniosą ceny nasi rosyjscy dostawcy - słyszymy przedstawiciela innego dystrybutora sprowadzającego LPG z Rosji. Jeśli podwyżka miałaby zostać przełożona wprost na cenę litra LPG, to byłby to wzrost o około 16 groszy na litrze paliwa.

Zdaniem obu naszych rozmówców niepewna sytuacja na rynku potrwa minimum 2-3 tygodnie. - Tyle potrzeba by zakontraktować i sprowadzić do Polski gaz z Zachodu przez jeden z naszych terminali morskich lub transportem kolejowym - mówi jeden z ekspertów. Dla spółek oznacza to jednak jeszcze inne zagrożenie. - O ile w imporcie ze Wschodu nie ma większych problemów z odroczeniem płatności za dostawy, to w przypadku dostaw z Zachodu konieczne będzie, szczególnie dla mniejszych odbiorców, przedpłacenie dostaw - zauważa nasz rozmówca. Dla firm nie dysponujących wolnymi środkami może to oznaczać spory problem.

Alternatywą jest zmniejszenie importu z Rosji na rzecz innych kierunków wschodnich, np. Białorusi czy Kazachstanu. Niestety gaz sprowadzany zza wschodniej granicy, szczególnie z rafinerii białoruskich, często jakościowo odstaje od naszych norm i wymaga uszlachetniania a to wiąże się z dodatkowym kosztem.

Polski rynek LPG w około 90 proc. uzależniony jest od importu. Największym dostawcą na nasz rynek jest właśnie Rosja, która zaspokaja blisko połowę naszego zapotrzebowania. Pytanie brzmi, czy tak wysoka stawka to chwilowa zmiana czy też stała tendencja. Jeśli to drugie to polscy kierowcy będą musieli przyzwyczaić się do nieco wyższych cen.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP