PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Walki o polski rynek paliw ciąg dalszy

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
26-01-2011 14:36
Walki o polski rynek paliw ciąg dalszy

Ogłoszona pod koniec ubiegłego roku nowa strategia Grupy Lotos na lata 2011-2015 koncentruje się przede wszystkim na inwestycjach związanych z segmentem poszukiwań i wydobycia. Koncern nie zapomina jednak o działalności handlowej. Można powiedzieć, że z nowym rokiem rozpoczął się nowy etap rywalizacji o krajowy rynek paliw bo Orlen nie zamierza składać broni i zapowiada walkę o udziały rynkowe.

- Celem działań w kolejnych latach będzie maksymalizacja efektu ekonomicznego w zakresie sprzedaży produktów paliwowych, tj. benzyn, olejów napędowych i paliwa lotniczego poprzez elastyczne sterowanie strumieniem produktowym i dalsze umacnianie pozycji rynkowej - poinformował Lotos podczas prezentacji nowej strategii.
Zwiększona produkcja w efekcie zakończenia realizacji Programu 10+ wymusza na Lotosie aktywne poszukiwanie nowych odbiorców. Na przełomie roku obserwowaliśmy ten proces na przykładzie zawierania umów z zagranicznymi sieciami stacji paliw. Oferując korzystne warunki Lotos przejął część klientów dotychczas kupujących paliwa od Orlenu. - W tym roku konkurencja między krajowymi dostawcami paliw była widoczna jak nigdy. Prawdopodobnie jest to jednak chwilowa sytuacja i z czasem rynek się ustabilizuje. Nie ukrywam jednak, że skorzystaliśmy na tej rywalizacji - przyznaje nam szef jednej z dużych sieci stacji.

Informacje o nowych kontraktach na dostawy paliw koncerny podały ze względu na ich wartość, która przekraczała określony poziom kapitału własnego. Orlen i Lotos zawierają jednak mnóstwo innych, mniejszych kontraktów z sieciami stacji paliw czy hurtownikami. Tutaj również rywalizacja o rynek jest obserwowana, choć niewątpliwie im mniejszy klient tym walka o niego mniej zażarta.

Pomimo mocnej ofensywy handlowej Lotosu Orlen chwali się wzrostem udziału rynkowego. W 2010 roku miał on wzrosnąć o 1 proc. do 32 proc. Niby niewiele, ale ten 1 proc. może być wart nawet 900 mln zł. W tym roku Orlen nadal nie zamierza zwalniać tempa i stawia na budowę stacji przy autostradach oraz na rozwój sieci franczyzowej. Większy nacisk położy też na modernizację stacji. Surowej ocenie podda 276 placówek. Większość z nich będzie unowocześniona, reszta zamknięta.

Płocki koncern zakończył rok z 1714 stacjami paliw, z czego 1333 są własne, a 381 franczyzowe. Liczba ta spadła w stosunku do końca ubiegłego roku co wynika właśnie z procesu optymalizacji sieci - wypadają z niej choćby placówki patronackie. Jednocześnie Orlen nadal rozwija dwój ekonomiczny segment w postaci sieci Bliska.

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP