Rozmowa z Jackiem Kapicą, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów, szefem Służby Celnej.
- Tak, widzimy potrzebę zmiany ustawy o podatku akcyzowym w tym zakresie i dlatego zgłosiliśmy ją do tzw. ustawy deregulacyjnej, nad którą prace prowadzi Minister Gospodarki.
Już w ubiegłym roku prowadzone były prace nad zmianą obowiązujących przepisów dotyczących systemu oświadczeń pod kątem zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z prowadzeniem działalności w obszarze obrotu paliwami. W lipcu 2011 roku Prezes Rady Ministrów przesłał do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, obejmujący m.in. zmiany w przepisach akcyzowych związane z odejściem od sankcji podatkowej wynikającej z niezłożenia w terminie zestawienia oświadczeń o przeznaczeniu nabytych olejów opałowych na rzecz penalizacji niespełnienia tego obowiązku w Kodeksie karnym skarbowym. Jednak na etapie prac nadzwyczajnej komisji sejmowej "Przyjazne Państwo" wykreślono z projektu powyższy zapis. Dlatego teraz też zgłosiliśmy potrzebę zmian.
Branża paliw od dłuższego czasu kieruje do Ministerstwa Finansów propozycję zniesienia oświadczeń i zestawień na sprzedaż oleju napędowego przeznaczonego na cele grzewcze. Problemem okazało się przeniesienie obowiązku kontroli na przedsiębiorców, którzy odpowiadają za poprawność danych i terminowość przesyłanych oświadczeń. Ostatnio do laski marszałkowskiej wpłynął projekt zmian ustawy akcyzowej, który zawiera rozwiązania zgodne z oczekiwaniami przedsiębiorców. Czy Ministerstwo Finansów poprze tego typu inicjatywę ustawodawczą?
Już jakiś czas temu podjęliśmy działania, które ułatwiły obrót oświadczeniami. Wprowadzono m.in. zwolnienie z obowiązku składania oświadczeń przez organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, publiczne szkoły i szereg placówek wskazanych w ustawie o systemie oświaty, publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz publiczne jednostki organizacyjne pomocy społecznej. W miejsce oświadczenia przewiduje się jednorazowe oświadczenie złożone w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą oleju opałowego. Zmiana ta pozwoliła sprzedawcom oleju opałowego na ograniczenie obowiązków dokumentacyjnych. Chcemy ten model zobowiązania rozszerzyć na innych odbiorców. Natomiast generalna rezygnacja z instytucji oświadczeń bez wprowadzenia równie skutecznego narzędzia do kontroli, mogłaby doprowadzić do ponownego wzrostu patologii w obrocie olejem przeznaczonym do celów opałowych i spadek dochodów budżetowych.
Przedstawiane wielokrotnie przez branżę dystrybutorów oleju opałowego propozycje zastąpienia oświadczeń np. rejestracją podmiotów lub obowiązkiem informowania przez nie właściwych urzędów o chęci zakupu oleju powodowałaby konieczność zarejestrowania dziesiątek tysięcy osób fizycznych (odbiorców), co przy braku efektów kontroli na wcześniejszych etapach obrotu olejem wydaje się być niecelowe. Proszę zauważyć, że obecnie działający system rejestracji podmiotów dotyczy jedynie podmiotów prowadzących profesjonalną działalność gospodarczą, a odbiorcami oleju przeznaczonego do celów opałowych są w dużej mierze również osoby fizyczne nieprowadzące takiej działalności. Czyli dodatkowe czynności administracyjne i dodatkowe obowiązki dotyczyłby dziesiątek tysięcy odbiorców przy liczbie ok. tysiąca dystrybutorów oleju opałowego. Z uwagi na skalę takiego przedsięwzięcia niemałe znaczenie mają koszty administracyjne z tym związane. Pamiętajmy też, że odbiorcami oleju opałowego często są osoby starsze, mieszkające na wsi. Nakładanie dodatkowych obowiązków administracyjnych byłoby dla tych osób wielkim utrudnieniem.
W ocenie resortu finansów zmiany przepisów dotyczących oświadczeń w obrocie olejem przeznaczonym do celów opałowych powinny zmierzać w kierunku zastępowania wielu oświadczeń jednym dokumentem. Takie rozwiązanie mogłoby ułatwić obrót olejem zarówno po stronie sprzedawcy, jak i nabywcy, czyli byłby jeden dokument zamiast kilku lub kilkunastu.
LPG stanowi alternatywę tańszego paliwa, umożliwiającą polskim konsumentom ponoszenie mniejszych kosztów związanych z wykorzystywanie prywatnych środków transportu. Czy w resorcie finansów prowadzone są prace mające na celu zwiększenie stawki akcyzy od LPG? Jakie byłyby finansowe skutki społeczne takiej podwyżki?
Obecnie nie prowadzimy żadnych prac mających na celu podwyższenie stawki podatku akcyzowego na gaz LPG. Nie ocenialiśmy w związku z tym skutków finansowych ewentualnej podwyżki.
Polska Izba Paliw Płynnych na bieżąco śledzi orzecznictwo w zakresie postępowań dotyczących oświadczeń dystrybutorów oleju napędowego przeznaczonego na cele grzewcze. Jaka jest tendencja dotycząca postępowań prowadzonych przez organy celne w związku z art. 73a kodeksu karnego skarbowego? Czy ilość tych postępowań maleje?
Kontroli podatkowej podlega ok. 1030 podmiotów dokonujących obrotu olejem opałowym, co statystycznie może skutkować przeprowadzeniem kontroli nie częściej niż raz na dwa lata. Służba Celna w 2011 roku przeprowadziła łącznie 574 kontrole podatkowe w zakresie olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe, w tym 479 kontroli to kontrole podatkowe u dystrybutorów.W trakcie kontroli podatkowych Służba Celna zweryfikowała 161 tysięcy oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego, z czego w 26 tysiącach oświadczeń - co stanowi 16% -stwierdzono nieprawidłowości polegające na błędach formalnych, jak: brak adresu, NIP-u lub innych elementów, które zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym powinny być wskazane, lub też zawierające informacje niezgodne z danymi faktycznymi.
Do kontroli typowano podmioty o podwyższonym ryzyku prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości i skoro tylko w 16% badanych oświadczeń stwierdzono nieprawidłowości to oznacza, że zdecydowana większość podatników realizuje poprawnie przepisy prawa.
Dziękuję za rozmowę.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wiceminister finansów: widzimy potrzebę zmian w ust. o podatku akcyzowym