PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Widmo inwestycji w nowe zbiorniki na stacjach

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
13-06-2014 13:57
Widmo inwestycji w nowe zbiorniki na stacjach
Fot. Andrzej Wawok

Po wejściu w życie przyjętej właśnie przez Sejm nowelizacji ustawy o kontrolowaniu i monitorowaniu jakości paliw, operatorzy stacji paliw najprawdopodobniej będą musieli zainwestować w nowe zbiorniki, żeby do 2020 r. sprzedawać jednocześnie benzyny E5 i E10.

Obecnie benzyny na polskim rynku mogą zawierać do 5 proc. biokomponentu. Nowelizacja podnosi dopuszczalną zawartość biokomponentów w benzynach silnikowych z 5 do 10 proc. Jednak z uwagi na nieprzystosowanie części samochodów do tankowania paliwa zawierającego tak znaczącą zawartość bioetanolu (tzw. benzyny E10), nowelizacja przewiduje okres przejściowy. Do 2020 r. stacje benzynowe będą musiały prowadzić również sprzedaż paliwa z 5-proc. dodatkiem bioetanolu, oznaczonego symbolem E5. Za niespełnienie tego obowiązku będzie groziła kara w wysokości 10 proc. przychodu uzyskanego przez 30 dni przed rozpoczęciem kontroli przez Inspekcję Handlową.
Nowelizacja przewiduje też, że stacje benzynowe będą zobowiązane do oznakowania dystrybutorów na paliwo E10. Chodzi o informacje o zawartości bioetanolu oraz możliwości użycia tego typu paliwa w samochodach. Za brak takich danych będzie groziła kara w wysokości 5 tys. zł.

- Czekamy na rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, które powinny wyjaśnić wszelkie wątpliwości, ale wygląda na to, że istotnie może pojawić się spory problem z dodatkowym zbiornikiem na paliwo na stacjach - mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Według niego konieczność instalowania dodatkowego zbiornika i dystrybutora na benzynę E10 generowałaby znaczący koszt zarówno dla dużych sieci, jak i niezależnych właścicieli stacji. Dodatkowo na rynku jest wiele stacji, na których niewielka powierzchnia fizycznie uniemożliwia zainstalowanie kolejnego zbiornika. - Dlatego przewiduję, że właściciele stacji będą gospodarowali raczej tą infrastrukturą, którą już dysponują, a to może oznaczać konieczność rezygnacji ze sprzedaży któregoś gatunku sprzedawanego dotąd paliwa - mówi Krzysztof Romaniuk.

Ekspert zastrzega, że w jego ocenie z ustawy nie wynika, że stacje będą zobowiązane do sprzedaży benzyny E10. - Paliwo E10 wprowadzane jest jako dodatkowy gatunek możliwy do sprzedaży, co ma ułatwić operatorom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) w zakresie biopaliw. Faktem jest natomiast, że jeśli ktoś chce sprzedawać E10, to jednocześnie do 2020 roku musi także oferować benzynę E5, a to wiąże się z koniecznością wygospodarowania dodatkowego zbiornika - mówi. Wiele wskazuje jednak na to, że jeśli operatorzy będą w stanie zrealizować NCW w inny sposób, nie będą się wcale garnąć do wprowadzania paliwa E10 do sprzedaży.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP