PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Więcej biokomponentów w benzynach

Autor: wnp.pl (PA)
27-11-2013 11:16
Więcej biokomponentów w benzynach
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Obowiązek monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych z paliw i energii elektrycznej w transporcie oraz wprowadzenie do obrotu na stacjach paliw benzyn z zawartością do 10 proc. bioetanolu (benzyn E10) to główne założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która została przyjęta przez rząd.

Zmiany wprowadzone do ustawy wynikają z konieczności wdrożenia przepisów unijnej dyrektywy 2009/30/WE, przewidującej m.in., że kraje członkowskie są zobowiązane do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 6 proc. do 2020 r. w porównaniu do bazowego poziomu redukcji z 2010 r. Projekt ustawy zakłada w tym zakresie określenie Narodowego Celu Redukcyjnego oraz przyjęcie zasad monitorowania emisji.
Wykonanie NCR będzie nadzorował Urząd Regulacji Energetyki. Podmioty zobowiązane do jego realizacji, czyli np. firmy produkujące i sprowadzające paliwa oraz firmy energetyczne, będą musiały składać prezesowi URE do 1 marca coroczne sprawozdania. Dane te będą podstawą do przygotowania raportu, który po przyjęciu przez Radę Ministrów ma być przekazywany Komisji Europejskiej.

Ustawa przygotowana przez resort gospodarki reguluje również unijne przepisy dotyczące konieczności wprowadzenia do obrotu benzyny zawierającej więcej niż 5 proc. bioetanolu (E5). Ze względu na niedostosowanie części samochodów do tankowania tego rodzaju paliwa, dyrektywa UE wprowadziła okres przejściowy, który dla Polski upływa w 2020 r. W tym czasie na stacjach będą dostępne dla kierowców dwa rodzaje benzyn – E5 i E10. Na stacjach benzynowych zostanie wprowadzony obowiązek oznakowania dystrybutorów na paliwo E10 – będą one zawierały informację o zawartości bioetanolu oraz informację o konieczności upewnienia się o możliwościach użycia tego typu paliwa w samochodach. Za brak takich informacji będzie groziła kara pieniężna w wysokości 5 tys. zł.

Zdaniem części ekspertów E10 jest paliwem o maksymalnej zawartości alkoholu, jaki zaakceptują silniki benzynowe nie przystosowane specjalnie do tego komponentu. Jednak ma być ono o ok. 4 proc. mniej wydajne (co powoduje ok. 3 proc. większe zużycie paliwa).

Niemal wszystkie silniki wyprodukowane po roku 2000 są z założenia przystosowane do E10.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP