PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Więcej czasu na modernizację stacji - konieczność czy krótkowzroczność?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
08-09-2012 09:07
Więcej czasu na modernizację stacji - konieczność czy krótkowzroczność?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Czy Ministerstwo Gospodarki da kolejną szansę operatorom stacji, którzy z różnych przyczyn nie byli w stanie zmodernizować swoich obiektów przed wejściem w życie nowych przepisów? Sprawa nie jest przesądzona, ale nie brakuje również przeciwników takiego rozwiązania.

MG zbiera od stacyjników informacje na temat stanu przygotowania do wejścia w życie nowych wymogów technicznych dla stacji paliw. Z dostępnych informacji wynika, że wymogi rozporządzenia spełnia obecnie mniej niż 70 proc. zbiorników zainstalowanych na stacjach. Nie przekłada się to jednak na taką samą liczbę stacji, które będą mogły działać po 1 stycznia. - W wielu przypadkach stacje modernizują tylko część zbiorników, aby pozostać na rynku. Resztę zostawiają do modernizacji w późniejszym okresie - mówi portalowi wnp.pl Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Tak czy inaczej szacuje się, że po Nowym Roku z rynku zniknie nawet kilkaset stacji paliw. Problem dotyka przede wszystkim stacji niezależnych, których właścicieli nie stać na zainwestowanie w kosztowną modernizację. Z tego względu termin wejścia w życie przepisów uchwalonych w 2005 roku był już przesuwany. – Pytanie tylko czy kolejne odłożenie w czasie sprawi, że właściciele stacji zdecydują się na modernizację – zastanawia się Romaniuk. Jego zdaniem przy obecnych poziomach marży detalicznej nie ma szans by operator był w stanie sfinansować taką inwestycję. – Uzyskanie kredytu też nie należy dziś do najłatwiejszych – dodaje.

Może więc dojść do sytuacji, gdy po przesunięciu wejścia w życie rozporządzenia np. o dwa lata, tuż przed upływem tego okresu staniemy przed dokładnie taką samą sytuacją.

Zdaniem części operatorów takie działanie jest też zwyczajnie nieuczciwe wobec tych, którzy już ponieśli koszty modernizacji. – Taka decyzja stawia nas w niekorzystnej sytuacji. Najczęściej inwestycja jest pokrywana z kredytu a to oznacza dodatkowe koszty. Tymczasem ci, którzy nie zrobili nic, będą mogli dalej legalnie funkcjonować i zarabiać lepiej niż operatorzy, którzy zmodernizowali stacje w terminie – mówi nam właściciel sieci liczącej kilka stacji. – Daje to też wyraźny sygnał dla innych operatorów, że nie warto unowocześniać stacji, a chyba nie o to chodzi – dodaje.

Tajemnicą poliszynela jest, że po wejściu w życie nowych przepisów z rynku zniknęłyby stacje, które często zaniżają standardy jakości paliw. W większości przypadków nieprawidłowości, które wykrywa Inspekcja Handlowa kontrolując jakość paliw na stacjach, wynikają bowiem nie ze świadomej chęci oszustwa a właśnie ze złego staniu technicznego infrastruktury podziemnej (zbiorniki, instalacje). Być może po ich zniknięciu z rynku w niektórych rejonach trudniej byłoby znaleźć stację paliw, ale za to zmniejszyłaby się liczba awarii pojazdów wywołanych złej jakości paliwem.

Ministerstwo Gospodarki zastrzega, że żadna decyzja w tej sprawie póki co nie zapadła. Dopiero analiza wyników ankiety da odpowiedź na pytanie o termin wejścia w życie wymogów technicznych. – Do tej pory Ministerstwo zapewniało nas, że kolejne przesunięcie terminu wejścia w życie rozporządzenia jest wykluczone. Teraz nie mamy już takiej pewności – mówi Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP