PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Współuwodornienie olejów roślinnych szansą dla polskiego rynku biopaliw

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
22-06-2010 11:30
Współuwodornienie olejów roślinnych szansą dla polskiego rynku biopaliw

Na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki opublikowano projekt „Krajowego planu działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych". Zdaniem Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego brakuje w nim jednak jednego istotnego elementu, który z polskiego punktu widzenia mógłby okazać się kluczowy dla realizacji unijnego celu 10 proc. udziału paliw odnawialnych w transporcie do 2020 roku. Chodzi o technologię współuwodornienia olejów roślinnych (co-HVO).

- Autorzy dokumentu wspominają o nadaniu priorytetu dla zaawansowanych technologii produkcji biopaliw. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na pominięcie w
projekcie możliwości, jakie daje stosowanie uwodornionych olejów roślinnych (HVO), a zwłaszcza produkowanych w technologii współuwodornienia (co-HVO) - mówi Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN. Według niego jest to najbardziej akceptowalna przez producentów pojazdów metoda wprowadzania biopaliw, zaś polskie
rafinerie są gotowe do przeprowadzenia testów nad produkcją HVO w technologii współuwodornienia – najtańszej i najbardziej przystającej do technologii stosowanej w
Płocku i Gdańsku. - Współuwodornienie mogłoby się stać polską specjalnością w ramach Unii Europejskiej - przekonuje Leszek Wieciech.

- Uważamy, że powinno się wspierać nie inwestycje w biodiesla (czyli tradycyjne estry), lecz nowoczesne technologie, takie jak wspomniane współuwodornienie, gdyż - w przeciwieństwie do estrów - jest on akceptowalny przez producentów pojazdów w dowolnych mieszankach z olejem napędowym. Zapotrzebowanie na paliwa określają producenci pojazdów i krajowy plan powinien uwzględniać obecną sytuację i perspektywy w tym obszarze - argumentuje dyrektor generalny POPiHN.

Jego zdaniem pisząc o możliwościach sprzedaży biopaliw (tj. paliw o zawartości powyżej 5% biokomponentów, takich jak B100, B20 i E85) autorzy pomijają fakt nieakceptowania tego typu paliw przez większość producentów pojazdów – a co za tym idzie ograniczenie popytu. - Autorzy powinni podać szacunkową ilość pojazdów, które mogą być zasilane tego typu paliwami. Zgodnie z danymi KE i Concawe jest to marginalna ilość, a co za tym idzie sprzedaż biopaliw w takiej formie nie ma realnego wpływu na realizację NCW. W przypadku HVO czy co-HVO nie ma żadnych barier ze strony producentów pojazdów - przekonuje.

Konstruując cele UE do roku 2020 zakładano, iż rozwój technologii produkcji biopaliw II generacji będzie postępował sukcesywnie, tak aby w końcowym okresie jedynie te biopaliwa były brane pod uwagę przy realizacji narodowych celów wskaźnikowych. - Już dziś jednak można powiedzieć, że spodziewany rozwój technologiczny nie postępuje tak szybko, jak zakładano i tym samym nie będzie możliwości rozliczania NCW w oparciu o wysokoprzetworzone surowce niespożywcze. Pozostanie więc stosowanie mieszanek, do których niechętnie odnosi się przemysł motoryzacyjny i klienci na stacjach paliw. Jedynym wyjątkiem jest właśnie HVO i co-HVO, który z kolei nie jest uwzględniony w polskiej ścieżce realizacji NCW. Nieuwzględnienie tej technologii w katalogu szczególnego wsparcia budzi najwyższe zdumienie - kończy Leszek Wieciech.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP