PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wzrosła produkcja i import diesla

Autor: wnp.pl (PA)
11-04-2016 10:41
Wzrosła produkcja i import diesla
Fot. Shutterstock.com

Krajowe rafinerie wyprodukowały w 2015 roku ponad 25,5 mln m sześc. paliw, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie o blisko jedną dziesiątą zwiększył się oficjalny import paliw do Polski, szczególnie w odniesieniu do oleju napędowego.

Lepszy niż przed rokiem wynik produkcyjny rafinerie w Płocku i Gdańsku osiągnęły poprzez znaczne zwiększenie produkcji oleju napędowego (wzrost o 12 proc., do 14,37 mln m sześc.) i benzyn silnikowych (wzrost o 8 proc., do 5,61 mln m sześc.). Wytwarzając więcej ON zredukowano jednocześnie produkcję pozostałych średnich destylatów, jakimi są lekki olej opałowy (spadek o 23 proc., do 543 tys. m sześc.) oraz paliwo lotnicze Jet (spadek o 5 proc., do 1,34 mln m sześc.). Z kolei większa produkcja benzyn wpłynęła na ograniczenie produkcji gazu płynnego LPG (spadek o 5 proc., do 612 tys. m sześc.).
Dzięki maksymalizacji uzysków dwóch głównych paliw silnikowych możliwe było także dalsze ograniczenie produkcji ciężkiego oleju opałowego (spadek o 9 proc. do 3,07 mln m sześc.).

Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), profil produkcji polskich rafinerii był dostosowany do zapotrzebowania rynku, na którym zwiększył się popyt na główne paliwa silnikowe, a ze względu na pogodę zmniejszył na oleje grzewcze.

W strukturze krajowej produkcji zwiększyło się znaczenie diesla (o 3 punkty procentowe) - do 56 proc. oraz benzyny (o 1 punkt procentowy) - do 22 proc. W sumie te dwa gatunki paliw stanowią już 78 proc. krajowej produkcji (74 proc. rok wcześniej).

Według obecnie dostępnych szacunków oficjalny import paliw ciekłych w roku 2015 wyniósł 6,7 mln m sześc., czyli był o ok. 9 proc. większy w porównaniu do roku 2014. Z tego import diesla zwiększył się o ponad jedną trzecią (do 2,26 mln m sześc.), a import benzyn zmniejszył się o 16 proc. (do 538 tys. m sześc.). W konsekwencji udział importu w całkowitej konsumpcji oleju napędowego w Polsce zwiększył się w minionym roku z 12 do 15 proc., a w sprzedaży benzyn zmniejszył się z 13 do 11 proc.

Największą pozycją importową pozostał natomiast gaz płynny LPG, którego sprowadzono w 2015 r. 3,65 mln m sześc., praktycznie tyle samo co rok wcześniej.

POPiHN zwraca uwagę, że wzrost importu średnich destylatów zrealizowany przez tzw. niezależnych operatorów (firmy inne niż członkowie POPiHN) był o wiele wyższy, aniżeli import największych operatorów rynkowych. Dodatkowo jego dynamika przewyższała znacznie wynik dostaw rynkowych, zrealizowanych przez koncerny krajowe i zagraniczne, operujące na rynku polskim. Zdaniem organizacji sugeruje to, że przestępcy wyłudzający podatek VAT przystosowali się do nowych wymogów prawnych, mających ukrócić zjawisko "szarej strefy" i ograniczyli się do przestępstw na VAT, realizując jednocześnie obowiązek zapłaty akcyzy.

Wykorzystywanie mechanizmu transakcji trójstronnej czy też działania firm rejestrowanych poza granicami Polski i nieposiadających koncesji krajowych są tu dobrym przykładem nowych metod działania szarej i czarnej strefy. Głównym paliwem, na którym dokonywano wyłudzeń, pozostał olej napędowy. Warto jednak zwrócić również uwagę na znacznie zwiększony import lekkiego oleju opałowego (wzrost o ponad 130 proc.), na który wzrost popytu nie był na pewno spowodowany warunkami pogodowymi.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 503 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP