Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wzrośnie konkurencja wśród terminali importowych LPG

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
28-11-2011 16:30

Rosnąca konkurencja na rynku LPG w Polsce widoczna będzie także w przypadku terminali przeładunkowych na granicy naszego kraju, przekonują autorzy raportu "Sytuacja i perspektywy branży LPG w Polsce". "Tort do podziału jest taki sam, a chętnych do jedzenia nie ubywa" - twierdzą autorzy raportu.

Na polskim rynku funkcjonuje wiele terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w różnych regionach kraju. Na północy działają terminale morskie: Szczecin, Gdynia i Gdańsk. Na południu, przy Linii Hutniczej Szerokotorowej, zlokalizowane są obiekty w Sosnowcu, Sławkowie, Gołuchowie i Zamościu. Najwięcej terminali jest na wschodzie: w Braniewie, Skandawie, Sokółce, Siemianówce, Małaszewiczach i Dorohusku, przy czym Sokółka, Siemianówka, Małaszewicze i Dorohusk to miejscowości grupujące więcej niż jeden taki obiekt.
Co ważne, importerzy LPG z mocy prawa muszą tworzyć zapasy obowiązkowe tego paliwa. Rezerwy te obliczane są m.in. w oparciu o przywóz, realizowany przez daną firmę. Ustawa pozwala tworzyć je w benzynie, po dokonaniu stosownych przeliczeń ilości. Nie jest to jednak dużą ulgą dla przedsiębiorców, bo zakup towaru na potrzeby rezerw pociąga za sobą koszty finansowe i jest obciążeniem organizacyjnym. W efekcie część firm, która jeszcze w ubiegłych latach importowała na własny rachunek, teraz zmniejsza ilości lub wycofuje się z tej działalności. Import dużych wolumenów, regularny, skupia się w rękach grupy największych graczy.

Z obserwacji i prognoz rynku LPG w Polsce prowadzonych przez Zespół Consultingu e-petrol.pl Information Market wynika, że przeładowywanie gazu nie będzie w najbliższych latach tak intratnym biznesem jak jeszcze kilka lat temu. Importer ma szerokie pole manewru jeśli chodzi o wybór partnerów przeładunkowych, w zależności od swoich potrzeb i logistyki dostaw z b. ZSRR. Terminale coraz częściej wychodzą dalece naprzeciw oczekiwaniom swoich kontrahentów, zarówno jeśli chodzi o ceny usługi przeładunkowej, jak i pozacenowe aspekty oferty.

Zdaniem ekspertów nadchodzące lata mogą przynieść dalsze zaostrzanie się konkurencji między firmami przeładunkowymi. Te terminale, które z racji swojego szczególnego położenia i braku konkurencji w okolicy cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony importerów, mogą nie odczuć tego w sposób dokuczliwy, ale te, które są w mniej komfortowym położeniu – odczują. Spodziewać się należy spadku cen usług przeładunkowych z poziomów obecnych, a nawet, w wyjątkowych sytuacjach – raczej dodatkowych, promocyjnych zagrań terminali. Warto też by operatorzy terminali rozważyli, jeśli dotąd tego jeszcze nie robią, rozszerzenie swojej oferty o przeładunek innych towarów (np. materiałów masowych). Obsługa rynku LPG może bowiem sama w sobie nie wystarczyć do wypracowania pożądanego wyniku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP