Za połączenie Orlenu z Lotosem zapłacimy wzrostem cen?

Za połączenie Orlenu z Lotosem zapłacimy wzrostem cen?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen stworzy na krajowym rynku hurtowym paliw prawdziwego hegemona, który bez trudu mógłby dyktować ceny innym operatorom. Czy powinniśmy się obawiać, że w wyniku tej transakcji wzrosną ceny hurtowe produktów naftowych, co odczuje praktycznie cała polska gospodarka?

Po trzech kwartałach 2017 roku (dane za cały rok będą znane na początku kwietnia - red.) łączny import do Polski oleju napędowego i benzyn wyniósł 5,51 mln m sześc. i stanowił nieco ponad 29 proc. całkowitego oficjalnego zużycia tych paliw na krajowym rynku (18,84 mln m sześc.) - wynika z wyliczeń Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). To oznacza, że udział w rynku hurtowym dwóch krajowych producentów tych paliw przekraczał 70 proc.

Nieco mniejszy był jeśli do diesla i benzyny dodamy gaz płynny LPG, który od lat importowany jest do Polski niemal w 90 proc. W efekcie udział Orlenu i Lotosu w sprzedaży trzech głównych paliw transportowych spada do około 62 proc.

Natomiast jeśli wziąć pod uwagę także paliwo lotnicze Jet A1 oraz lekki i ciężki olej opałowy, udział importu ponownie nieznacznie maleje, do ok. 36 proc., co sprawia, że połączone udziały PKN Orlen i Grupy Lotos zbliżają się do kontrolowania dwóch trzecich krajowego rynku.

Podobnie jest w przypadku samego diesla, zdecydowanie najważniejszego paliwa dla gospodarki, którego rynek Orlen z Lotosem kontrolują niemal dokładnie w dwóch trzecich.

Czy to oznacza, że przejęcie Lotosu przez Orlen rodzi zagrożenie, że nowy podmiot będzie mógł dowolnie kształtować ceny hurtowe paliw, co szczególnie w przypadku ewentualnych wzrostów cen oleju napędowego oznaczałoby większe koszty praktycznie dla całej gospodarki?

W dalszej części artykułu czytaj m.in.
  • dlaczego część branży obawia się podwyżek i dlaczego nie chce o tym rozmawiać pod nazwiskiem;
  • jakie są mechanizmy, które powstrzymają Orlen przed nadmiernym apetytem na wzrost cen;
  • co z innymi gatunkami poza tymi dostępnymi na stacjach benzynowych, takimi jak paliwo lotnicze czy lekki olej opałowy;
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!