Zima przysparza kłopotów myjniom samochodowym

Zima przysparza kłopotów myjniom samochodowym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Co roku zima zaskakuje kierowców, jednak właściciele myjni nie powinni dać się zaskoczyć, lecz pamiętać o kilku podstawowych czynnościach, które pozwolą uniknąć kłopotów technicznych.

Zima to okres, kiedy jest największy ruch na myjniach. Wynika to głównie z dwóch powodów: samochody najbardziej się wówczas brudzą (błoto pośniegowe, "zacementowany" brud, szkodliwa dla karoserii sól zmieszana z piaskiem) i nawet ci, którzy w inne pory roku myją auta na własnym podjeździe czy pod blokiem (np. myjką wysokociśnieniową lub w myjni parowej), wolą skorzystać z profesjonalnej myjni. Wiadomo, że w gorszych warunkach pogodowych trzeba bardziej dbać o auto.

Aby sprostać zwiększonemu popytowi na usługi mycia, właściciel musi się do zimy odpowiednio przygotować. Już jesienią powinien zadbać o wykonanie przeglądu przez autoryzowany serwis. Regularne wizyty serwisantów zapobiegają wielu kosztownym awariom, których można uniknąć.

- Oczywistym jest, że przed okresem zimowym na myjniach samoobsługowych należy sprawdzić poprawność działania systemu antyzamarzaniowego, a w halach myjni portalowych skuteczność ogrzewania budynków. W przeciwnym razie mróz może wyrządzić w urządzeniach nieodwracalne straty, których naprawa będzie konieczna i bardzo kosztowna - mówi Michał Dobrański, specjalista ds. handlowych firmy Corrimex J.Sałapatek, S.Cwajda Sp.J. Dodaje, że trzeba też pamiętać o detalach, takich jak:
  • osłony wyrzutników monet oraz czytników kart magnetycznych - muszą być w dobrym stanie, aby uniknąć awarii pulpitów obsługowych;

  • drożność odpływów z kanałów oraz odpływów spod pojemników na lance - w przeciwnym razie wystąpi oblodzenie instalacji;

  • oczyszczenie zbiornika sytemu antyzamarzeniowego z wodą obiegową - zanieczyszczenie spowoduje mniejszą wydajność tego systemu lub całkowitą utratę sprawności (w niektórych myjniach łączy się z automatycznym użyciem wody wodociągowej, a to wiąże się z dużymi kosztami eksploatacji);

  • oblodzenie szczotek oraz zeszronienie fotokomórek - uniemożliwia to w ogóle korzystanie z myjni; może wyrządzić duże szkody w mytych pojazdach (porysowanie lakieru, szyb itp.).
Zimą trzeba też zwracać dużą uwagę na poprawne działanie wentylacji - jeżeli wentylacja nie działa prawidłowo, różnice temperatur mogą spowodować oblodzenie urządzeń towarzyszących: bram, podłóg, ścian itp.

- Zimną również często występuje problem bram automatycznych - zauważa Michał Dobrański. - Przymarzają zawiasy oraz łączenia poszczególnych paneli, z których brama się składa. Są na rynku specjalne preparaty, po których zastosowaniu problem ten nie występuje.

Przemysław Michalak, menadżer projektu z firmy CMK Myjnie, producenta myjni kontenerowych, uzasadnia, dlaczego przed nadejściem mrozów trzeba wezwać serwis techniczny. - Podczas takiego przeglądu uruchamiane są wszystkie systemy zabezpieczające myjnie przed zamarznięciem, tzn. obieg zamknięty antyfrost, podgrzewanie posadzki, tunelu technologicznego i studni, która po okresie długiego nieużywania powinna zostać wyczyszczona. Sprawdzenie układu podgrzewu paneli na stanowiskach oraz sprawdzenie czujników temperatury zewnętrznej zabezpiecza technologię. Trzeba też pamiętać o wymianie filtrów w układzie zapobiegającym zamarzaniu. Natomiast mając na uwadze rodzaj "zacementowanego" brudu na autach, trzeba dbać o separator, studnię osadnikową oraz odstojniki na stanowiskach. Warto wezwać firmę, która wyczyści te elementy przed zimą - radzi Przemysław Michalak.

Najbardziej narażone na działanie mrozów są myjnie samoobsługowe, zwłaszcza usytuowane na otwartej przestrzeni. Ale dawno minęły czasy, kiedy korzystanie z nich było trudne czy wręcz niebezpieczne dla klientów.

Aleksandra Witczak, menadżer Biura Obsługi Inwestorów Ehrle Polska Sp. z o.o podkreśla, że samoobsługowe myjnie Ehrle są przygotowane do pracy o każdej porze roku, a test na bezkonkurencyjność zdają właśnie zimą, kiedy obserwujemy wzmożony ruch. - Każda myjnia Ehrle zarówno modułowa, jak i kontenerowa, wyposażona jest w specjalny system przeciwzamrożeniowy działający w oparciu o zamknięty obieg wody w urządzeniach. Przy określonej temperaturze zewnętrznej termostat sterujący załącza system przeciwzamrożeniowy. Woda przepływa przez elementy układu pod odpowiednim ciśnieniem, czego dowodem jest lekki strumień wody wydobywający się z lancy jeszcze przed rozpoczęciem mycia. Rewelacyjnym rozwiązaniem technicznym okazał się również system Keep Warm, który polega na umieszczeniu schowka na lancę pomiędzy modułami, dzięki czemu nie jest on narażony na ujemne temperatury zewnętrzne. Dodatkowo każde urządzenie Ehrle posiada nagrzewnicę powietrza, a zainstalowany piec wykorzystywany do podgrzewania wody oddaje część swojego ciepła do wnętrza modułu lub kontenera. Utrzymanie temperatury wewnątrz możliwe jest ponadto dzięki specjalnej konstrukcji kontenera technicznego, zawierającego dodatkową wersję izolacyjną - tłumaczy Aleksandra Witczak. Dodaje, że istotnym elementem systemu, gwarantującym bezpieczeństwo użytkownikom myjni, jest układ ogrzewania posadzki. Dzięki niemu klienci mogą bez problemów korzystać z myjni nawet przy bardzo niskich temperaturach. - Na uwagę zasługuje fakt, iż myjnie bezdotykowe Ehrle funkcjonują w temperaturze dochodzącej nawet do -15°C, jednak z doświadczenia wiemy, że kierowcy korzystają z myjni nawet przy niższych wartościach. Aby tak się jednak stało, właściciele muszą dokładnie przygotować myjnię na nadchodzącą zimę, żeby zapobiec awariom i przestojom w pracy urządzeń. Dlatego też bardzo ważny jest przegląd myjni przed okresem zimowym, wykonany przez wykwalifikowanych serwisantów, którzy sprawdzą skuteczność działania wszystkich systemów przeciwzamrożeniowych. To właśnie od ich sprawności zależy, czy z nadejściem niskich temperatur myjnia nadal będzie funkcjonowała poprawnie.

Zimą należy na bieżąco monitorować myjnię, m.in. dbać o czystość filtra w układzie zamkniętego obiegu wody, kontrolować ustawienia poszczególnych elementów oraz unikać zasłaniania wylotów ciepłego powietrza z nagrzewnic. Właściciele myjni powinni mieć na uwadze również bezpieczeństwo klientów korzystających z myjni, m.in. poprzez usuwanie nadmiaru śniegu i lodu z jej terenu, by zapobiec nieszczęśliwym wypadkom.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!