Zmiany w ustawie o transporcie

Zmiany w ustawie o transporcie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Znowelizowana ustawa o transporcie wprowadza szereg zmian, które odczują przedsiębiorcy prowadzący firmy przewozowe, zwłaszcza jeśli osobiście wykonują przewozy drogowe.

Podstawowa zmiana - zezwolenie zastępuje licencję

Obecny system opiera się na systemie licencji w przypadku przewozu usługowego oraz zaświadczeniach w przypadku przewozów na potrzeby własne. Licencje były wydawane z rozróżnieniem na przewóz krajowy i zagraniczny. Zmiana w prawie dotyczy przede wszystkim zmiany formy dokumentacji uprawnień. Nowe wymogi wprowadzają (zgodnie z rozporządzeniem WE 1071/2009) obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika.

Doprecyzowano, co rozumie się pod pojęciem "baza eksploatacyjna". Jest to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w której skład wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów.

Warunkiem utrzymania licencji jest posiadania dobrej reputacji - zmiany oznaczają, że dużym firmom lub monopolistom na rynku pracy będzie łatwiej.

Dotychczasowe licencje

Dotychczasowe licencje krajowe po wejściu w życie nowej ustawy o transporcie nadal będą ważne i będą uprawniać do wykonywania transportu aż do końca okresu, na który zostały wydane. Będzie można zgłaszać do nich zmiany danych i nowe pojazdy. Jeżeli w czasie trwania ważności licencji krajowej przewoźnik wystąpi do starosty z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika (np. w celu ubiegania się o licencję międzynarodową), licencja na transport krajowy zostanie wygaszona z dniem uzyskania tego zezwolenia.

Kto może być zarządzającym transportem

Osoba zarządzająca transportem musi spełniać następujące wymagania;
1. mieć dobrą reputację (co oznacza niekaralność);
2. posiadać certyfikat kompetencji zawodowych;
3. zawrzeć z przedsiębiorcą umowę precyzującą zadania, które ma wykonywać w sposób rzeczywisty i ciągły, oraz określającą zakres obowiązków związanych z funkcją zarządzającego transportem (zadania te obejmują zwłaszcza: utrzymanie i konserwację pojazdów, sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, podstawową księgowość, przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom oraz sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem);
4. kierować operacjami transportowymi nie więcej niż u czterech różnych przedsiębiorców, realizowanymi za pomocą połączonej floty liczącej ogółem do 50 pojazdów;
5. wykonywać zadania wyłącznie w interesie swojego przedsiębiorstwa, niezależnie od innych podmiotów, na rzecz których wykonuje przewozy.
Co ważne, certyfikaty wydawane przed 4 grudnia 2011 r. są uznane za równoważne z nowymi.

Zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców

Stosowanie ustawy rozszerzono na osoby, które są przedsiębiorcami i osobiście wykonują przewozy drogowe.

Dodano rozdział 3a poświęcony czasowi pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy. Regulacje dotyczą przedsiębiorców i osób wykonujących osobiście przewozy drogowe, niezależnie od liczby podmiotów, na rzecz których wykonują przewóz drogowy, nawet jeżeli jednocześnie są zatrudnieni jako kierowcy na podstawie stosunku pracy.

Ograniczenie czasu pracy przedsiębiorcy

Określono, że (art. 26b.1) czasem pracy takich osób jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pozostają na swoich stanowiskach pracy, będąc do dyspozycji podmiotu, dla którego świadczą usługę przewozu drogowego oraz inne czynności z nim związane oraz czas pozostawania w gotowości.

Wprowadzono znany z przepisów kodeksu pracy wymóg ograniczający tygodniowy czas pracy - nie może on przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Efektywny tygodniowy czas pracy może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Co ciekawe, wprowadzono wymóg prowadzenia dla takich osób ewidencji. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący pojazd musi sam sobie prowadzić ewidencję tak, jakby był kierowcą! Jeżeli wykonuje on usługi na rzecz innych podmiotów to ewidencję prowadzi podmiot, na rzecz którego wykonywany jest przewóz drogowy. Ewidencję czasu pracy przechowuje się przez okres dwóch lat po zakończeniu okresu nią objętego. Reasumując, wprowadzono ograniczenie w zakresie czasu pracy dla przedsiębiorców i zmuszono ich do prowadzenia dla siebie ewidencji jak dla kierowcy.

Kary

Zmieniono także zapisy odnośnie kar. Dodano nową sankcję (a w zasadzie zaktualizowano katalog do obowiązujących regulacji) w zakresie nieokazania wypisu z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wypisu z licencji lub innego wymaganego w związku z przewozem drogowym dokumentu, o którym mowa w art. 87; kosztuje to 500 zł.

W celu zharmonizowania przepisów sankcyjnych wobec przedsiębiorców zajmujących się prowadzeniem pojazdów zmieniono przepisy lp. 13.14. Jednoczesne używanie kilku wykresówek lub kart kierowców albo cudzej wykresówki lub karty jest karane kwotą 2000 zł.

Przekroczenie tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 26c ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, przez osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz;
1. do 2 godzin - sankcja 50 zł;
2. powyżej 2 do 10 godzin - sankcja 300 zł;
3. powyżej 10 godzin - sankcja 500 zł.
Przekroczenie tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 26c ustawy:
1. do 2 godzin - sankcja 100 zł;
2. powyżej 2 do 10 godzin - sankcja 300 zł;
3. powyżej 10 godzin - sankcja 500 zł.
Nieprowadzenie ewidencji czasu pracy, o której mowa w art. 26d ustawy może stać się podstawą nałożenia kart w wysokości 1000 zł. Nieudzielenie przerwy, o której mowa w art. 13 ust. będzie karane kwotą 300 zł.

Na zakończenie warto dodać, że polskie prawo przewiduje w dalszym ciągu obowiązek posiadania zaświadczenia na przewozy własne. Zdaniem części praktyków jest to niezgodne z przepisami rozporządzenia unijnego i wystosowano w tym zakresie zapytania interpretacyjne do organów unijnych. Może się zatem okazać, że wobec wykonujących przewozy na potrzeby własne też będzie stawiane żądanie posiadania zezwolenia. Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym obowiązuje od 15 sierpnia (90 dni od publikacji), a ustawa o czasie pracy kierowców od 16 lipca (60 dni od publikacji) br.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmiany w ustawie o transporcie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!