PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zmiany wśród liderów rynku stacji paliw w Polsce

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
03-04-2014 11:43
Zmiany wśród liderów rynku stacji paliw w Polsce
Fot. mat. pras.

W konsekwencji ogłoszonej niedawno transakcji sprzedaży 27 byłych stacji Neste przez firmę Shell na rzecz Biura Maklerskiego Reflex, Shell nie jest już właścicielem drugiej największej sieci detalicznej w Polsce, ustępując pod względem liczby stacji firmie BP.

Firma Shell wyprzedziła BP i wskoczyła na drugie miejsce w Polsce pod względem liczby stacji po tym, jak w 2013 roku sfinalizowała zakup od fińskiej firmy Neste sieci jej 105 automatycznych stacji paliw. Do czasu pełnej integracji z siecią Shell, stacje te znajdują się w gestii powołanej w tym celu spółki Shell Self Service.
Po tej transakcji Shell dysponował w sumie siecią blisko 480 stacji paliw. Jednak 6 byłych stacji Neste zostało od razu zlikwidowanych, ze względu na fakt, że zlokalizowane były zbyt blisko istniejących już wcześniej stacji Shell. Według stanu na koniec 2013 roku sieć Shella w Polsce liczyła 473 stacji, w tym 99 w spółce Shell Self Service. Dawało to koncernowi drugie miejsce w naszym kraju, po PKN Orlen (1778 stacji), a przed BP (461 stacji) i Grupą Lotos (439 stacji).

Po sprzedaży 27 byłych stacji Neste firmie BM Reflex, rozwijającej sieć bezobsługowych stacji eMILA, nastąpiło kolejne przetasowanie w czołówce największych sieci detalicznych w Polsce.

Na drugie miejsce ponownie awansował koncern BP, zarządzający siecią 463 placówek. Różnica jest jednak niewielka. Łączna liczba stacji Shella spadła bowiem jedynie do 458 obiektów, jako że niezależnie od transakcji z firmą Reflex, w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2014 roku koncern uruchomił 11 nowych stacji własnych i jedną partnerską.

Przedstawiciele koncernów paliwowych podkreślają zazwyczaj, że liczba stacji ma dla nich mniejsze znaczenie, a istotniejsza jest przeciętna wydajność stacji. Mimo to walka o pozycję wicelidera krajowego rynku detalicznego (miejsce lidera praktycznie od momentu powstania zarezerwowane jest niezmiennie dla koncernu PKN Orlen) jest zażarta i wyrównana. Eksperci są zdania, że nawet jeśli koncerny niechętnie się do tego przyznają, pozycja wicelidera krajowego rynku ma znaczenie prestiżowe i wizerunkowe.

- Dla nas liczy się zarówno wielkość, jak i jakość sieci - przyznaje Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP w Polsce. - Dla BP ważne jest utrzymanie pozycji lidera wśród zagranicznych koncernów w Polsce.

Jak dodaje, od kilku lat BP realizuje bardzo ambitną strategię rozwoju w Polsce, a w tym roku chce ją nawet przyspieszyć. - Planujemy otwarcie kilkudziesięciu stacji paliw na terenie kraju: własnych, partnerskich oraz kilku stacji przy autostradach - zapowiada.

Z obserwacji BP wynika również, że stacje mają coraz liczniejszą grupę klientów zainteresowanych ofertą pozapaliwową. Stąd koncern bardzo mocno rozwija usługi pozapaliwowe: sieć myjni, restauracje, poszerza też ofertę sklepową.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP