Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zmienia się geografia sprzedaży detalicznej paliw

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
26-11-2013 13:40
Zmienia się geografia sprzedaży detalicznej paliw
Fot. PTWP

Mimo spadku konsumpcji paliw na polskim rynku w 2013 roku, największe sieci stacji benzynowych osiągną wyniki sprzedaży zbliżone do ubiegłego roku. Tracą głównie operatorzy niezależni i ta część rynku, która obywa się w ogóle bez pośrednictwa stacji.

- Chodzi o sprzedaż realizowaną dla przedsiębiorstw, z dostawami na przykład na zamknięte stacje zakładowe - wyjaśnia Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Jego zdaniem to właśnie w tej części rynku najskuteczniej działa szara strefa
.
- Z uwagi na powiększającą się liczbę stacji przy autostradach i drogach ekspresowych zmienia się też geografia sprzedaży paliw w Polsce – ocenia Krzysztof Romaniuk. – Już dzisiaj te kilkadziesiąt istniejących placówek przy drogach szybkiego ruchu (wg stanu na koniec września 2013 r. było ich 48) robi różnicę, mimo że poszczególne odcinki autostrad i dróg ekspresowych jeszcze nie są połączone w spójną sieć na terenie całego kraju.

Według naszego rozmówcy to sprawia, że kierowcy wciąż często zjeżdżają z dróg ekspresowych w celu zatankowania. Jednak wraz z uzupełnianiem brakujących fragmentów tych dróg to się będzie zmieniać. – Docelowo znaczna część ruchu samochodowego będzie się odbywać niemal wyłącznie w obrębie autostrad i dróg ekspresowych, i tam też przeniesie się duża część sprzedaży detalicznej – tłumaczy Krzysztof Romaniuk. Nie potrzeba do tego setek autostradowych stacji, bo przeciętna stacja tego typu może sprzedawać nawet kilkakrotnie więcej paliw niż przeciętna placówka poza siecią szybkich dróg.

- Struktura rynku detalicznego powinna również w przyszłym roku ulec zmianie w wyniku wejścia w życie przekładanego kilkakrotnie rozporządzenia resortu gospodarki w sprawie obowiązkowego wyposażenia stacji paliw w.in. w nowoczesne zbiorniki paliwowe – dodaje ekspert POPiHN. – Szacujemy, że w rezultacie z rynku może zniknąć nawet 500 najstarszych, najsłabiej wyposażonych stacji.

Zdaniem POPiHN przyniosłoby to podwójną korzyść pozostałym uczestnikom rynku: sprzedaż poprawiłaby się z jednej strony dzięki spadkowi ogólnej liczby stacji, a z drugiej dzięki wyeliminowaniu szarej strefy, na którą tego typu stacje są najbardziej podatne.

Szerzej na ten temat będziemy rozmawiać na konferencji Nafta/Chemia 2013 organizowanej przez Grupę PTWP, wydawcę m.in. Miesięcznika Gospodarczego "Nowy Przemysł" oraz portalu wnp.pl, która odbędzie się w dniu 4 grudnia br.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP