PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Znowu powraca temat połączenia Orlenu i Lotosu

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
09-02-2018 11:50 |  aktualizacja: 09-02-2018 11:51
Znowu powraca temat połączenia Orlenu i Lotosu

Pierwsze pomysły na połączenie Orlenu z Lotosem pochodzą jeszcze z 2002 roku

Fot. PTWP

Po raz kolejny w ostatnich latach powraca pomysł wielkiej naftowej fuzji, w wyniku której PKN Orlen i Grupa Lotos miałyby się połączyć w jeden organizm, pozwalający aktywniej konkurować na międzynarodowym rynku paliwowym.

  • Po raz kolejny wraca pomysł połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos.
  • Nie zmieniły się jednak najważniejsze przeszkody, które do tej pory uniemożliwiały jego realizację.
  • Wiele wskazuje na to, że i tym razem może skończyć się na zapowiedziach i sondowaniu rynku.
Jak napisała „Rzeczpospolita”, projekt wydaje się mieć zielone światło zarówno u premiera Mateusza Morawieckiego, który jest zwolennikiem wzmacniania pozycji naszych koncernów na świecie, jak i u ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego, który z kolei szuka chętnych do podziału ryzyka przy atomie.

Według dziennika projekt przyspieszył w ostatnich miesiącach, o czym ma świadczyć wyznaczenie w obu rafineriach pełnomocników w randze dyrektorów do koordynowania i przeprowadzenia procesu.

Zapytany o to przez WNP.PL Marcin Jastrzębski, prezes Grupy Lotos zaprzecza jednak , aby w Lotosie utworzone zostało takie stanowisko.

To może oznaczać, że podobnie, jak to już miało wielokrotnie miejsce w ciągu ostatnich niemal dwóch dekad, cała sprawa skończy się na wstępnych zapowiedziach i analizach.

Czytaj więcej w tekście Orlen z Lotosem - czy to ma sens?

Eksperci nie mają wątpliwości, że z punktu widzenia stricte biznesowego takie połączenie miałoby spory sens i mogłoby przynieść wiele synergii. Praktycznie nigdzie w Europie nie ma drugiej takiej sytuacji, żeby w obszarze naftowym działały dwa konkurujące ze sobą podmioty ze skarbem państwa jako dominującym właścicielem.

Problem w tym, że na przeszkodzie w realizacji planów o fuzji zawsze do tej pory stawały regionalne ambicje menedżerów i lokalnych polityków, a także obawa przed brakiem zgody na taką transakcję ze strony krajowego bądź europejskiego regulatora.

Szef Lotosu już jakiś czas temu przekonywał, że konsekwencją ewentualnego połączenia byłoby powstanie mniejszej firmy niż dwóch działających oddzielnie. Dlaczego? Bo po ewentualnym połączeniu powstały w jego wyniku podmiot musiałby sprzedać część posiadanych aktywów, właśnie z powodów antymonopolowych. - Na pewno trzeba by było sprzedać część działalności detalicznej, hurtowej sprzedaży paliw czy działu sprzedaży asfaltów - wymieniał prezes Jastrzębski.

Do tego trudno sobie wyobrazić, żeby taka fuzja mogłaby się obejść bez zwolnień części pracowników, przynajmniej w obszarze administracji. A ich przeprowadzenie byłoby bardzo trudne ze społecznego punktu widzenia.

Przypomnijmy, że o ewentualnym połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos mówiło już w 2002 roku. Potem wielokrotnie przedstawiciele różnych rządów podnosili tę kwestię na nowo, ale nigdy do tej pory nie wyszła ona poza etap wstępnych analiz.

Czytaj również Piotr Naimski o fuzji Lotosu z Orlenem: tu nie decydują lokalni politycy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 815 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP