Brytyjski think-tank przestrzega przed paliwem E10

Brytyjski think-tank przestrzega przed paliwem E10
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chatham House, jeden z najbardziej szacownych brytyjskich think-tanków, przestrzega przed tankowaniem paliwa E10, które jeszcze w br. pojawi się na rynku. Oprócz szkód dla pojazdów, ma ono być droższe od benzyny sprzedawanej na stacjach paliw w Wielkiej Brytanii.

Paliwo E10, czyli benzyna zawierająca do 10 proc. bioetanolu, ma być jednym ze sposobów wypełnienia unijnego celu 10 proc. udziału paliw odnawialnych w transporcie do roku 2020. W tej chwili paliwo takie można kupić na stacjach w kilku krajach UE, choć wciąż popularniejsza pozostaje mieszanka zawierająca do 5 proc. bioetanolu (E5).

W tym roku do krajów zezwalających na sprzedaż paliwa E10 ma dołączyć Wielka Brytania. Na stacjach ma ono być dostępne obok paliwa E5.

Choć regulacje brytyjskie przewidują konieczność wyraźnego oznakowania dystrybutorów z nowym paliwem i poinformowania kierowców o możliwych konsekwencjach jego zastosowania, autor raportu Rob Bailey przestrzega, że dla wielu użytkowników pojazdów może to być niewystarczająca informacja.

Zdaniem brytyjskiego Departamentu ds. Transportu, nawet 8,6 mln samochodów użytkowanych w Wielkiej Brytanii, może nie być przystosowanych do spalania mieszanki z tak dużą zawartością biokomponentu.

Co więcej, raport Chatham House stwierdza, iż tankowanie paliwa E10 będzie droższe niż mieszanki z o połowę mniejszą zawartością bioetanolu. Przyczyną ma być mniejsza wydajność nowego paliwa. Szacunki think-tanku mówią, że rocznie może to kosztować statystyczną brytyjską rodzinę około 80 funtów. W skali kraju daje to dodatkowy koszt rzędu 1,5 mld funtów rocznie.

Dwa lata temu podobne wątpliwości co do E10 towarzyszyły wprowadzeniu tego paliwa do użytku w Niemczech. Po początkowej niechęci do nowego paliwa, tamtejsi kierowcy ostatecznie przekonali się jednak do E10.

W Polsce wciąż trwają prace nad umożliwieniem tankowania E10. Początkowo miało ono trafić na stacje razem z olejem napędowym z 7 proc. zawartością biodiesla. Ostatecznie wypadło jednak z nowelizacji ustawy o biopaliwach, która weszła w życie na początku 2012 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brytyjski think-tank przestrzega przed paliwem E10

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!