PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Darmowe ładowarki tylko do czasu. To biznes

Autor: Dariusz Ciepiela
18-09-2018 11:54 |  aktualizacja: 18-09-2018 11:56

Przyjęło się, że ładowarki do samochodów elektrycznych, które są instalowane, przez jakiś czas pracują za darmo po to, aby klienci dowiedzieli się, gdzie jest ładowarka i tam przyjeżdżali. Jeżeli popatrzymy na kraje, gdzie samochodów elektrycznych jest dużo więcej i systemy ładowania są dużo bardziej rozwinięte, jak np. w Norwegii, to widzimy, że jest to biznes jak każdy inny. To sprzedaż paliwa jak każdego innego - mówi WNP.PL Jarosław Dybowski, dyrektor ds. energetyki w PKN Orlen.

  • Samochody elektryczne i pojazdy o napędzie wodorowym mogą współistnieć na rynku motoryzacyjnym. 
  • Ładowarka  do samochodów elektrycznych jest stosunkowo prostym urządzeniem, łatwo ją zbudować i łatwo ją kupić. Znacznie trudniejsze jest wybudowanie łącza energetycznego mającego zasilać tę ładowarkę. 
  • Żeby wprowadzić na rynek samochody elektryczne, trzeba postawić ładowarki. Na samym początku nikt nie spodziewa się wielkiego zwrotu z nich. Ładowarki przez jakiś czas pracują za darmo, aby klienci dowiedzieli się, gdzie jest ładowarka i tam przyjeżdżali.


Coraz częściej mówi się o rozwoju napędów wodorowych. Czy ma on przyszłość? Czy w przyszłości jego znaczenie będzie równe napędowi elektrycznemu?

Te dwa napędy będą ze sobą współistnieć na rynku, trudno dziś powiedzieć, który z nich będzie przeważający. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Dziś najprościej i najtaniej jest rozwijać napędy elektryczne, więc to one się pojawiają na rynku. Jeżeli spojrzymy na Niemcy, tam są samochody i autobusy o napędzie wodorowym. Na naszych stacjach na rynku niemieckim również dostarczamy klientom wodór. To jest więc paliwo, które istnieje na rynku. Marginalnie, ale istnieje.
W pierwszej kolejności pojawią się samochody elektryczne, a ze względu na koszty samochody i autobusy wodorowe dziś zajmują drugą pozycję.

Jeżeli rozwój technologiczny pójdzie w innym kierunku, np. koszty baterii do samochodów elektrycznych nie będą już spadać a rozwój technologii wodorowych pójdzie do przodu, to może się zdarzyć tak, że ceny napędu wodorowego dorównają elektrycznemu, lub będą niższe i wtedy te dwa napędy będą równoważne na rynku i będą współistnieć.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (8)

  • LOTAR 2018-09-18 12:22:09
    Dlaczego w artykułach na WNP często stosuje się praktykę powtarzania tego samego tekstu dwa razy w jednym artykule (tak jak tutaj na pierwszej i drugiej stronie). Jest to irytujące. Chyba , że autorowi płacą od ilości słów w tekście. To wtedy ma to sens.
    • Auto54N 2018-09-18 13:16:46
      To jest zjawisko zwane clickbait.
  • ErgoSum 2018-09-18 14:59:30
    Jarek, ten zaczarowany krąg: nie ma samochodów bo nie ma ładowarek, ten kto będzie beneficjentem musi zrobić pierwszy krok. I powinni to być właściciele stacji paliw w pierwszej kolejności to kierowcy zazwyczaj (co łatwo odnotować) zajeżdżają. Jest oczywistym że zbudowanie czegokolwiek co wymaga inwestycji liniowych to w Polsce jest wyzwaniem. Ale temu służy Ustawa o ULICP. Natomiast w Polsce większym problemem jest bilans energetyczny, gdy pojawi się tak jak jest w planie milion samochodów z bateriami np. 75 kW, przejeżdżające w roku ok 50 000 km, a każdy zużywa 1,6 kWh to już oznacza zużycie ok 8 TWh, a skąd tę energię wziąć?
    • Policzyłem 2018-09-18 17:01:40
      To mniej niż zapotrzebowanie najmniejszej w Polsce rafinerii. Mniej spaliniaków spowoduje zmniejszenie produkcji paliw i koło się zamyka
    • antymonopol 2018-09-19 18:40:59
      Nasze e-auta będą na węgiel a powinny być na OZE.
    • Energet 2018-09-20 09:21:11
      Główny problem to może nie ilość energii (na to jest więcej czasu) ale moc związana z przyłączem o czym powiedziano w wywiadzie (moim zdaniem zbyt ostrożnie) . Do tego dochodzą konsekwencje związane z mocą. Pierwsza to wielkość infrastruktury (rozbudowa i przebudowa sieci i urządzeń w ogromnej skali) i w ogóle pojęcie mocy zamówionej w energetyce. Trzeba odejść w taryfach od opłat za moc zamówioną lub je zmarginalizować (bo inaczej opłaty będą bardzo wysokie). Do warunek cenowy. Do tego jest kilka innych pytań, wielkość gruntu do stacji ładowania (przepustowość mała w stosunku do dzisiejszego tankowania) czyli podatki od budowli. O ograniczeniach technicznych czyli zużyciu akumulatorów przy szybkim ładowaniu wszyscy dyskretnie milczą. Stacje ładowania będą mieć cechy systemów energetycznych dla kolei czyli duże wzrosty i spadki obciążeń. Chyba że rzeczywiście jest szansa techniczna na akumulowanie energii na stacjach. Na razie jednak więcej pytań niż odpowiedzi. Jedno jest pewne wzrosną dochody producentów kawy. PS Jest też niebagatelny i pomijany problem fiskalny. Dziś ogromna ilość pieniędzy w budżecie pochodzi z opodatkowania paliw. Opodatkują prąd na porównywalnym poziomie? A na dziś jest problem NIEODPŁATNYCH świadczeń. Itd.
    • kierowca 2018-09-30 21:48:30
      nie będzie problemu jak zamkną huty, wystarczy prądu do ładowania samochodów.
  • asd 2018-09-18 18:19:28
    Ludziom na LPG nie chcę się przejść a wy tu o jakichś elektrykach...Poza tym bez zwiększenia szybkości ładowania elektryków do poziomu paliwiaków te pierwsze nie mają szans.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.160.119
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 472 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.