Diesel coraz tańszy, ale nie na stacjach

Diesel coraz tańszy, ale nie na stacjach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny detaliczne oleju napędowego są ciągle wyższe niż benzyny, chociaż w hurcie olej napędowy już od dwóch tygodni jest od niej tańszy

Ze zdumieniem przecierałem oczy, patrząc na ceny paliw w kilku stołecznych stacjach Orlenu. W większości z nich ceny za litr oleju napędowego były o kilka groszy wyższe niż za litr popularnej benzyny 95. A tymczasem w hurcie jest na odwrót.

Już w ostatniej dekadzie lutego hurtowe ceny benzyny i oleju napędowego w Orlenie zaczęły się zrównywać, a od dwóch tygodni nasz największy koncern paliwowy w hurcie za benzynę liczy drożej niż za paliwo do aut z silnikiem Diesla.

Podobnie dzieje się na stacjach Lotosu, który także w hurcie sprzedaje olej napędowy taniej niż benzynę, ale na swoich stacjach liczy za benzynę mniej niż za paliwo do silników wysokoprężnych.

Te dwa państwowe koncerny w praktyce wyznaczają ceny dla całego polskiego rynku paliw.

Pod koniec zeszłego tygodnia olej napędowy kosztował w Polsce średnio 5,77 zł za litr, a za litr benzyny 95 trzeba było przeciętnie zapłacić 5,69 zł - poinformowała ekspercka firma BM Reflex.

- Sam zachodzę w głowę, dlaczego ceny detaliczne oleju napędowego są nadal wyższe od cen benzyny. Sądzę, że jednak wkrótce ceny tych paliw się zrównają, bo ceny benzyny rosną wiosną, gdy zaczyna się sezon wyjazdów - powiedział nam Jakub Bogucki z firmy eksperckiej e-petrol.pl. Według tej firmy w zeszłym tygodniu litr oleju napędowego kosztował w Polsce przeciętnie 5,75 zł, a benzyny 95 - 5,66 zł.

- Sprawdzę, dlaczego tak się dzieje, i oddzwonię - obiecał nam wczoraj rzecznik Lotosu Marcin Zachowicz. Jednak nie oddzwonił i później nie odbierał już telefonu.

A Orlen tłumaczy, że ceny hurtowe zależą głównie od giełdowych cen ropy naftowej i paliw oraz od kursu złotego do dolara. Natomiast w przypadku cen detalicznych dodatkowo bierze się pod uwagę relacje popytu i podaży oraz konkurencję.

"Sprzedaż benzyn charakteryzuje się wyższą elastycznością cenową z powodu zmiennego poziomu konsumpcji tego paliwa, nabywanego głównie przez prywatnych użytkowników samochodów, podczas gdy konsumpcja oleju napędowego, kupowanego głównie przez firmy, wykazuje większy poziom stabilności" - stwierdziło biuro prasowe Orlenu.

Rzeczywiście, sprzedaż oleju napędowego jest stabilna, bo to paliwo jest prawdziwą "krwią gospodarki". Tankują je np. samochody dostawcze, które dowożą towary do sklepów czy na targowiska, a także maszyny budowlane. Szkopuł w tym, że wysoka cena tego paliwa jest niczym podatek nakładany na całą gospodarkę.

Na dodatek w Polsce obecnie sprzedaje się trzy razy więcej oleju napędowego niż benzyny. I jeśli na stacjach sprzedawcy naliczają większą marżę od oleju napędowego niż od benzyny, to ich zysk jeszcze bardziej rośnie.

- Marża detaliczna ze sprzedaży oleju napędowego wynosi teraz około 25 gr na litrze, a w przypadku benzyny 95 ta marża wynosi około 10 gr na litrze - powiedziała nam Urszula Cieślak, analityczka firmy BM Reflex.

- Marża od oleju napędowego jest wyższa, ale wcale nie jest za wysoka. Jest na poziomie zapewniającym rentowną działalność stacjom. A dzięki niższej marży od benzyny kierowcy mają nieco oddechu. Bo po wyrównaniu marży benzyna kosztowałaby w Polsce średnio 5,85-5,87 zł za litr - uważa Cieślak. Jej zdaniem już w najbliższych dniach benzyna 95 zdrożeje, a już teraz jej cena jej rekordowo wysoka.

Czy taką politykę cenową Orlenu akceptuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Czy nie jest to faworyzowani nabywców benzyny kosztem kierowców aut z silnikami Diesla? Już niemal rok UOKiK sprawdza, czy Orlen nie nadużywa przepisów antymonopolowych. Jednak dotąd Urząd nie zdecydował, czy postawi takie zarzuty Orlenowi. - Postępowanie jest w końcowej fazie - powiedziała nam wczoraj rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!