Do końca sierpnia Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" powinno wyłonić partnera biznesowego, z którym wybuduje zbiorniki na produkty z ropy w Porcie Gdańsk.
Zaznaczył, że ze wstępnych uzgodnień wynika, iż teren potrzebny na inwestycję to 27 ha i ma tam powstać od kilku do kilkunastu zbiorników na produkty ropopochodne, np. benzynę. "Z tego, co wiemy, będą to zbiorniki o pojemności od 600 do 800 tys. metrów sześciennych" - zaznaczył. Dodał, że zbiorniki będą "uzupełnieniem" dla Naftoportu.
Zdaniem Strzyżewicza PERN będzie musiał prawdopodobnie uzyskać też zgodę resortu skarbu na uczestnictwo partnera biznesowego w inwestycji i dlatego rozpoczęcie budowy zbiorników jest zależne od tego ministerstwa.
W jego opinii budowa potrwa kilkanaście miesięcy. "Sama budowa, czyli wejście z tą przysłowiową łopatą, będzie krótkie" - zauważył i dodał, że więcej czasu zajmie uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń w odpowiednich urzędach.
Powiedział też, że na tak wczesnym etapie nie potrafi ocenić, jaka będzie wartość inwestycji. Powołała się jednak na doniesienia medialne, z których - jak mówił - wynika, że może wynieść 800 mln zł - 1 mld zł.
Jeszcze w 2009 r. PERN informował, iż przygotowuje projekt budowy w Gdańsku bazy magazynowo-przeładunkowej o pojemności 600-800 tys. metrów sześciennych dla ropy naftowej i paliw gotowych z perspektywą realizacji niewykraczającą poza 2012 r. i prowadzi w tej sprawie negocjacje z poważnym partnerem zagranicznym. Inwestycja ta miałaby zapewnić spółce swobodniejsze operowanie przepływami surowca.
PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę naftową z Rosji (około 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Przesyła również surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, którym ma udziały.
PERN eksploatuje łącznie około 700 km rurociągów przesyłających gotowe paliwa, a razem z ropociągami - około 2600 km rurociągów.