PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Grupa Lotos rozważa zakup sieci stacji w Polsce

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
26-10-2017 14:42 |  aktualizacja: 26-10-2017 14:45
Grupa Lotos rozważa zakup sieci stacji w Polsce

Lotos chętnie widziałby w swojej sieci około tysiąca stacji.

Fot. Mat. prasowe

Osiągnięcie poziomu około tysiąca stacji spowodowałoby, że moglibyśmy inaczej zachowywać się na styku hurtowego i detalicznego rynku paliw - powiedział Marcin Jastrzębski, prezes Grupy Lotos.

  • Prezes Grupy Lotos Marcin Jastrzębski poinformował, że Lotos rozważa akwizycję na rynku detalicznym.
  • Szef Lotosu nie chciał powiedzieć, czy koncern prowadzi rozmowy z którymś z największych operatorów stacji paliw.
  • Zasugerował, że docelowo gdański koncern chciałby zarządzać siecią około tysiąca stacji.
Prezes gdańskiego koncernu przyznał, że spółka rozważa akwizycję sieci stacji na polskim rynku, żeby poprawić swoją pozycję w segmencie detalicznym. Nie chciał jednak odpowiedzieć na pytanie, czy są prowadzone rozmowy na ten temat z którymś z największych operatorów stacji.

- Mamy ponad trzy razy mniej stacji w porównaniu do naszego głównego konkurenta (PKN Orlen zarządza siecią ok. 1750 stacji, a Lotos ok. 470 stacji - red.). W związku z tym jesteśmy skazani na politykę cenową przez niego dyktowaną - podkreślił prezes Jastrzębski. - Ewolucyjnie nie zwiększymy naszej sieci o 300 proc. Poziom bliski tysiąca stacji pozwoliłby nam na inne zachowanie na styku hurtu i detalu - dodał. Przekonywał, że byłoby to dla Lotosu korzystniejsze.

Przypomnijmy, że Grupa Lotos ma obecnie około 30 proc. udziałów w hurtowej sprzedaży paliw w Polsce i ok. 10 proc. udziału w rynku detalicznym.

Szef Lotosu dodał, że ma wątpliwości co do jakości lokalizacji części istniejących stacji koncernu.

Jaka sieć mogłaby ewentualnie wchodzić w grę? Wskazanie przez prezesa Jastrzębskiego liczby tysiąca stacji mogłoby sugerować, że chodzi o którąś z trzech największych sieci należących do zagranicznych koncernów, bo tylko ich zakup zbliżyłby Lotos do takiego stanu posiadania. BP posiada w Polsce 520 stacji, Shell ok. 430 stacji, a Circle K (dawny Statoil) ok. 350 stacji.

Trudno ocenić czy zakup którejś z nich może być realny. Circle K jest obecnie w trakcie kosztownej zmiany barw firmowych całej sieci z marki Statoil na Circle K, więc ewentualna sprzedaż wydaje się mało prawdopodobna. Z kolei BP konsekwentnie utrzymuje pozycję wicelidera krajowego rynku, inwestując w Polsce rocznie 100-150 mln zł rocznie. Teoretycznie najmniej zaskakująca byłaby ewentualna sprzedaż polskiej sieci przez firmę Shell, która w ostatnich latach wyszła już z kilku europejskich rynków (np. z Danii), a dodatkowo globalnie jest w trakcie realizacji programu dezinwestycji, który ma w sumie przynieść 30 mld dolarów oszczędności.

Jest jeszcze inna możliwość. Od kilku lat nie rozwija się licząca 115 obiektów sieć stacji pod marką Lukoil, zarządzana obecnie przez firmę Amic Energy. Jej ewentualny zakup nie dałby wprawdzie Lotosowi liczby około tysiąca stacji, ale zapewniłby firmie pozycję wicelidera na krajowym rynku i dobry punkt wyjścia do dalszego rozwoju.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

76.40 PLN 1.42 (1.89%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 483 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

568 951 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.