PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jacek Libucha, BCG: upstream dochodowy, ale konkurencyjny

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
22-04-2014 10:45
Jacek Libucha, BCG: upstream dochodowy, ale konkurencyjny
Fot. PTWP

Sektor upstream to jedna z najbardziej dochodowych gałęzi przemysłu paliwowego. Jego rentowność i rosnące ceny ropy przyciągnęły w ostatnich latach wielu nowych graczy i teraz jest niezwykle konkurencyjny - mówi Jacek Libucha, dyrektor w warszawskim biurze Boston Consulting Group.

Jak ocenia Pan rentowność i perspektywy rozwoju upstreamu?
- Sektor upstream historycznie był jedną z najbardziej dochodowych gałęzi przemysłu paliwowego. Natomiast w ostatnich latach ten sektor mocno się zmienił. Jego rentowność i rosnące ceny ropy przyciągnęły wielu nowych konkurentów - firmy energetyczne, konglomeraty, inwestorów finansowych. Dodatkowo, amerykański boom łupkowy sprawił, że na rynku pojawiło się wiele zupełnie nowych firm.

W efekcie dzisiejszy sektor upstream jest niezwykle konkurencyjny - działa na nim ponad 1100 firm, spośród których ponad 120 produkuje co najmniej 120 tys. baryłek dziennie, czyli więcej, niż wynosi łączne dzienne wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce. Warunki w branży dynamicznie się zmieniają, a o sukcesie poszczególnych firm będzie decydować ich zdolność dostosowania się do otoczenia rynkowego oraz budowania istotnych przewag konkurencyjnych w obszarze technologii lub kosztów.

Jakie są koszty, ryzyka i know-how w segmencie wydobycia paliw?

- Dzisiaj surowce wydobywa się z bardzo zróżnicowanych złóż: gaz lub ropę z łupków, gaz ze złóż zamkniętych czyli tight, ze złóż częściowo czerpanych, z piasków bitumicznych, z off-shore głębokiego lub ultra głębokiego, ze złóż arktycznych. W perspektywie 10 lat już 35 proc. ropy i gazu będzie wydobywane ze złóż niekonwencjonalnych lub uznawanych za trudne. Dotarcie do tych zasobów wymaga zróżnicowanych i bardzo wyspecjalizowanych technologii i kompetencji. Trudne warunki to również wyższe koszty: kapitałochłonność produkcji liczona na baryłkę zwiększyła się trzy i pół-krotnie od 2000 roku. To przekłada się na spadek średnich stóp zwrotu z zaangażowanego kapitału - w przypadku większości dużych i średnich graczy obniżka ta wyniosła w ostatnich latach 5-10 pkt proc.

Czy złożoność organizacyjna, technologiczna i finansowa projektów poszukiwawczych i wydobywczych nie utrudnia wejścia na rynek nowych graczy?

- Branża wydobywcza jest coraz bardziej sfragmentaryzowana, a skomplikowanie wydobycia i poziom niezbędnej specjalizacji technologicznej sprawiają, że firmy, które chcą wejść w ten sektor, powinny dążyć do zbudowania istotnej przewagi konkurencyjnej. To trudne zadanie, tym bardziej, że wyzwaniem jest również przyciągnięcie odpowiednich specjalistów. Firmy wydobywcze walczą o pracowników posiadających duże doświadczenie i rozległą wiedzę. Brak zaplecza intelektualnego znacząco podnosi koszt dostępu do złóż i zwiększa ryzyko techniczne. Z drugiej strony, istnieje wiele modeli zaangażowania się w sektor poprzez partnerstwa, udziały mniejszościowe i partycypację czysto kapitałową. Stąd też bariera technologiczna nie musi być decydująca.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 874 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

569 507 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.