XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Jacek Libucha, BCG: upstream dochodowy, ale konkurencyjny

Jacek Libucha, BCG: upstream dochodowy, ale konkurencyjny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sektor upstream to jedna z najbardziej dochodowych gałęzi przemysłu paliwowego. Jego rentowność i rosnące ceny ropy przyciągnęły w ostatnich latach wielu nowych graczy i teraz jest niezwykle konkurencyjny - mówi Jacek Libucha, dyrektor w warszawskim biurze Boston Consulting Group.

Jak ocenia Pan rentowność i perspektywy rozwoju upstreamu?

- Sektor upstream historycznie był jedną z najbardziej dochodowych gałęzi przemysłu paliwowego. Natomiast w ostatnich latach ten sektor mocno się zmienił. Jego rentowność i rosnące ceny ropy przyciągnęły wielu nowych konkurentów - firmy energetyczne, konglomeraty, inwestorów finansowych. Dodatkowo, amerykański boom łupkowy sprawił, że na rynku pojawiło się wiele zupełnie nowych firm.

W efekcie dzisiejszy sektor upstream jest niezwykle konkurencyjny - działa na nim ponad 1100 firm, spośród których ponad 120 produkuje co najmniej 120 tys. baryłek dziennie, czyli więcej, niż wynosi łączne dzienne wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce. Warunki w branży dynamicznie się zmieniają, a o sukcesie poszczególnych firm będzie decydować ich zdolność dostosowania się do otoczenia rynkowego oraz budowania istotnych przewag konkurencyjnych w obszarze technologii lub kosztów.

Jakie są koszty, ryzyka i know-how w segmencie wydobycia paliw?

- Dzisiaj surowce wydobywa się z bardzo zróżnicowanych złóż: gaz lub ropę z łupków, gaz ze złóż zamkniętych czyli tight, ze złóż częściowo czerpanych, z piasków bitumicznych, z off-shore głębokiego lub ultra głębokiego, ze złóż arktycznych. W perspektywie 10 lat już 35 proc. ropy i gazu będzie wydobywane ze złóż niekonwencjonalnych lub uznawanych za trudne. Dotarcie do tych zasobów wymaga zróżnicowanych i bardzo wyspecjalizowanych technologii i kompetencji. Trudne warunki to również wyższe koszty: kapitałochłonność produkcji liczona na baryłkę zwiększyła się trzy i pół-krotnie od 2000 roku. To przekłada się na spadek średnich stóp zwrotu z zaangażowanego kapitału - w przypadku większości dużych i średnich graczy obniżka ta wyniosła w ostatnich latach 5-10 pkt proc.

Czy złożoność organizacyjna, technologiczna i finansowa projektów poszukiwawczych i wydobywczych nie utrudnia wejścia na rynek nowych graczy?

- Branża wydobywcza jest coraz bardziej sfragmentaryzowana, a skomplikowanie wydobycia i poziom niezbędnej specjalizacji technologicznej sprawiają, że firmy, które chcą wejść w ten sektor, powinny dążyć do zbudowania istotnej przewagi konkurencyjnej. To trudne zadanie, tym bardziej, że wyzwaniem jest również przyciągnięcie odpowiednich specjalistów. Firmy wydobywcze walczą o pracowników posiadających duże doświadczenie i rozległą wiedzę. Brak zaplecza intelektualnego znacząco podnosi koszt dostępu do złóż i zwiększa ryzyko techniczne. Z drugiej strony, istnieje wiele modeli zaangażowania się w sektor poprzez partnerstwa, udziały mniejszościowe i partycypację czysto kapitałową. Stąd też bariera technologiczna nie musi być decydująca.

Jakie są obszary i bariery ekspansji terytorialnej, biorąc pod uwagę możliwości dostępu do zasobów?

- Sektor poszukiwawczo-wydobywczy jest rynkiem globalnym, a to oznacza, że praktycznie wszystkie obszary geograficzne to potencjalna przestrzeń do ekspansji. Tym bardziej, że dzięki postępowi technologii można docierać i eksploatować złoża, które kiedyś były całkowicie nieosiągalne lub nieopłacalne. Najczęściej główną barierą jest reżim formalno-prawny (np. dopuszczający tylko graczy krajowych), brak infrastruktury (jak w wielu bogatych w złoża krajach afrykańskich) lub ryzyko geopolityczne (np. wojny, niestabilność).

Jakie nowe technologie wydobycia, zwłaszcza w wypadku zasobów niekonwencjonalnych pojawiają się w tym segmencie?

- Największym przełomem ostatnich lat było wykorzystanie szczelinowania hydraulicznego, dzięki któremu możliwe stało się wydobywanie gazu łupkowego na przemysłową skalę. Co ciekawe, ta technologia była już znana dużo wcześniej i była wykorzystywana do stymulacji wydobycia ze złóż konwencjonalnych, natomiast dla złóż łupkowych stała się kluczowym warunkiem wydobycia - elementem procesu produkcyjnego. Imponujące są też zmiany w zakresie organizacji pracy i modelu operacyjnego, które można zaobserwować w USA i Kanadzie, dzięki którym w ostatnich sześciu latach średni czas wiercenia produkcyjnego za gazem z łupków spadł o dwie trzecie, a średni koszt wykonania otworu spadł o 20 proc.

Dużych postępów udało się dokonać w obszarze wierceń podmorskich, dzięki czemu koncerny wydobywcze uzyskują dostęp do złóż zgromadzonych pod dnem morskim, na głębokości przekraczającej 4000 m. Dziś wiercenia podmorskie na dużych i ultra-dużych głębokościach są jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku upstream.

Sesja Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod tytułem: "Upstream - segment poszukiwawczo-wydobywczy dziś i jutro" odbędzie się 8 maja 2014 roku w godzinach 12:00 - 14:00 w budynku Altus.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jacek Libucha, BCG: upstream dochodowy, ale konkurencyjny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!