W ciągu trzech lat państwa unijne mają zapewnić 10-ciu procentowy udział energii odnawialnej w transporcie. Większość z tego ma przypadać na biopaliwa i biokomponenty.
- Udział biokomponentów w paliwach ma wzrosnąć.
- Walka z wyłudzeniami VAT ma być skuteczniejsza.
- Większość przepisów ma wejść w życie na początku 2018 roku.
Dla kierowców nie będzie rewolucji. Udział biokomponentów w paliwach, które tankujemy na stacjach, pozostanie mniej więcej na tym samym poziomie, jaki był zaplanowany do tej pory: - Zapotrzebowanie na biopaliwa na 2017, 2018 i 2019 rok zostanie ustalone na tym samym poziomie jak w rekordowym roku 2016 i wyniesie ok. 250 tys. t bioetanolu i ponad 1,1 mln t estru. - zapewnia Tomasz Panczyszyn z Ministerstwa Energii. I dodaje, że zmiana przepisów nie będzie mieć wpływu na ceny paliw.
Dziś paliwa sprzedawane na stacjach muszą zawierać niecałe 6 procent biokomponentów. Ten udział ma się stopniowo zwiększać do 8,5 procent. Po nowelizacji przepisów producenci i sprzedawcy paliwa będą mogli jednak wyrobić tylko 85 procent normy, a w zamian zapłacić opłatę zastępczą. Niepokoi to Łukasza Kozłowskiego z Pracodawców RP. Jego zdaniem, zamiast zwiększenia udziału biokomponentów w paliwach, będzie on zmniejszony.
Producenci biopaliw wyjdą jednak na swoje dzięki skutecznej walce z szarą strefą. Jak mówi Adam Stępień z Krajowej Izby Biopaliw, dzięki uszczelnieniu systemu i wprowadzeniu pakietu paliwowego, sprzedaż paliw wzrosła o 20 procent.
Nowe narzędzie do walki z wyłudzeniami VAT
Nowelizacja wprowadza też kolejny mechanizm, który pozwoli na walkę z wyłudzeniami VAT-u w postaci zobligowania stosowania 5-procentowej stawki dla wytwórców estrów metylowych.
- To wykluczy tzw. oleje techniczne, których rynek został wykreowany w celu oszustw VAT - mówi Adam Stępień.
Zmiana przepisów otwiera też furtkę do stosowania zaawansowanych biopaliw - dodaje Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Jak tłumaczy, pozwoli to na korzystanie ze zużytego oleju kuchennego, tłuszczy zwierzęcych, odpadu przemysłu cukierniczego, czyli ekologicznych surowców do produkcji biopaliw. W 2020 roku wreszcie będzie też dopuszczona produkcja uwodornionych olejów roślinnych w technologii współuwodornienia. - To jest na prawdę ekologiczny substystut diesla - podkreśla Leszek Wieciech.
Większość zapisów znowelizowanej ustawy o biopaliwach i biokomponentach ma wejść w życie na początku przyszłego roku. Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do wymagań unijnych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jakie zmiany na stacjach spowoduje ustawa o biopaliwach?