Kaspijska ropa popyłynie rurociągiem Brody-Adamowo do Polski w 2015 r.

Kaspijska ropa popyłynie rurociągiem Brody-Adamowo do Polski w 2015 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do końca 2015 r. powinna zakończyć się budowa rurociągu naftowego Brody-Adamowo - poinformował PAP dyrektor generalny spółki Sarmatia Sergiy Skrypka. Dzięki temu połączeniu azerska ropa naftowa mogłaby być transportowana do rafinerii w Płocku i Gdańsku.

"Spółka sukcesywnie prowadzi przygotowanie tego dużego projektu inwestycyjnego, który powinien zakończyć się wybudowaniem do końca 2015 roku rurociągu naftowego Brody – Adamowo. Uważamy, że jest to absolutnie realny termin i dążymy do tego, żeby go dotrzymać. Pewności, że tak będzie dodają nam działania naszych partnerów na Ukrainie i w Azerbejdżanie. Kaspijska ropa jest już w Brodach, 100 kilometrów od granicy polskiej. Jedynie, czego brakuje, żeby zacząć ją dostarczać do Polski – to połączenie Brody–Adamowo" - zaznaczył.

Adamowo zlokalizowane jest w woj. podlaskim, w pobliżu Siemiatycz i granicy polsko-białoruskiej. Znajdują się tam największe w Polsce zbiorniki na ropę naftową. Długość planowanego ropociągu wynosi 371 km, z czego 120 km zlokalizowane będzie po stronie ukraińskiej, a 251 km po stronie polskiej.

Jak zaznaczył, planowany rurociąg naftowy Brody – Adamowo połączy rurociąg Odessa - Brody z systemem rurociągów przesyłowych „Przyjaźń” w Polsce. "Z Adamowa ropa kaspijska popłynie systemem istniejących rurociągów do Płocka, Gdańska i ewentualnie Niemiec. Na odcinku Adamowo – Płock są położone dwie nitki rurociągu. Obecnie PERN „Przyjaźń” buduje na tym odcinku trzecią nitkę" - zaznaczył. Dodał, że zakończenie jej budowy, zgodnie z informacjami PERN „Przyjaźń”, planowane jest w 2013 roku. Podkreślił, że na tym odcinku na pewno nie zabraknie mocy przesyłowych dla transportu ropy naftowej.

Skrypka przypomniał, że został już zmieniony kierunek wykorzystania ropociągu Odessa – Brody. "Surowiec tym ropociągiem, w porozumieniu z Azerbejdżanem, dostarczany jest do odbiorców na Białorusi i Ukrainie, co daje jednoznaczną odpowiedź na pytania o techniczne możliwości transportu tego surowca, opłacalności wymienionej drogi oraz możliwości i opłacalności przerobu lekkiej ropy naftowej w rafineriach tradycyjnie pracujących na ropie Urals" - zaznaczył. Wcześniej tym połączeniem dostarczana była rosyjska ropa przez Brody na południe, nad Morze Czarne.

Jak zaznaczył, Sarmatia pracuje obecnie m.in. nad wniesieniem zmian dotyczących inwestycji do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w województwach i gminach. "Jest to długotrwały proces. Bez wniesienia tych zmian niemożliwe jest zakończenie postępowania środowiskowego, w tym przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz uzyskanie decyzji środowiskowych" - zaznaczył.

"Zakładamy, że wspomniany raport będzie gotowy w czwartym kwartale 2012 roku. Nie możemy oczywiście przesądzać o jego wynikach, jednak z pewnością można powiedzieć, że inwestycja jest przygotowywana bardzo starannie, w tym pod względem środowiskowym. (...) Planowane jest wykorzystanie nowoczesnych technologii budowy rurociągów, które pozwalają wykluczyć lub zminimalizować negatywny wpływ projektu na środowisko" - zaznaczył.

Prezydent Bronisław Komorowski, który przebywał w lipcu z sześciodniową wizytą na Kaukazie, zapewnił w Baku, że projekt ropociągu Odessa-Brody-Płock-Gdańsk jest nadal aktualny. Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew podkreślił, że jego kraj ma ropociągi i gazociągi, a ich możliwości nie są w pełni wykorzystane. Komorowski zaznaczył, że jest wsparcie polityczne dla projektu ropociągu, ale - dodał - "by można było podjąć decyzję o wydaniu relatywnie sporych pieniędzy, musi być jasny biznes plan".

Projekt przedłużenia istniejącego ropociągu Odessa-Brody do Płocka, a następnie przesył ropy rurociągiem Przyjaźń do Gdańska, skąd mogłyby się odbywać dostawy dla Europy, jest częścią większego projektu: euroazjatyckiego korytarza transportu ropy, który ma połączyć Europę z zasobami regionu Morza Kaspijskiego.

W 2004 r. powstała spółka Sarmatia, w wyniku umowy zawartej przez polski PERN i ukraińską firmę Ukrtransnafta. Jej celem jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu ropy z Odessy poprzez Brody do Płocka i dalej do Gdańska. W 2007 r. zawarto porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy.

Obecnie PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company of Azerbejdżan (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd posiadają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji.

Według planów rurociąg Odessa-Brody-Płock ma po 2021 roku tłoczyć nawet 30 mln ton ropy rocznie. Wstępnie uruchomienie rurociągu planowano na 2016 r. Sarmatia podpisała tzw. wstępną umowę na unijne dofinansowanie z Instytutem Nafty i Gazu w wysokości 495 mln zł w styczniu ub.r. Koszt projektu po stronie polskiej oszacowano na ok. 1,6 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kaspijska ropa popyłynie rurociągiem Brody-Adamowo do Polski w 2015 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!