Los kierowców w rękach OPEC

Los kierowców w rękach OPEC
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na rynek naftowy powróciła wiara w porozumienie producentów ropy w sprawie ograniczenia wydobycia, a rosnące notowania surowca szybko przełożyły się na ceny na stacjach w Polsce. Drożały wszystkie paliw, ale największy szok przeżyli kierowcy tankujący autogaz, bo cena tego paliwa wzrosła aż o 8 proc.

Wydarzeniem tygodnia na rynku paliw w Polsce jest skokowy wzrost cen LPG na stacjach. Autogaz na przestrzenni ostatnich dni podrożał aż o 17 groszy  – to największa tygodniowa podwyżka od lat. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest ona bezpośrednio związana z rosnącymi cenami ropy i wynika głównie z utrzymujących się problemów z dostawami gazu propan-butan do Polski.

W rafineriach wyraźnie drożej

Droższa ropa i słaba złotówka przyniosły dalszy wzrost cena na hurtowym rynku paliw w Polsce. Skala zmian na przestrzeni tygodnia jest trzycyfrowa i tak benzyna bezołowiowa 95 podrożała w porównaniu z poprzednim piątkiem o 104,40 PLN/metr sześc., a olej napędowy o 105,60 PLN/metr sześc. Dzisiaj 1.000 litrów benzyny średnio w rafineriach kosztuje 3533,40 PLN a diesla 3521,40 PLN.

Tankowanie znowu droższe

Po trzech tygodniach obniżek na stacjach na koniec listopada kierowcy znowu muszą głębiej sięgać do kieszeni. Benzyna bezołowiowa 95 podrożała o 2 grosze i kosztuje średnio 4,49 PLN/l. Diesel kosztuje więcej o grosz i średni o na stacjach płacimy za niego 4,35 PLN/l. O ile w przypadku benzyny i oleju napędowego skala podwyżek, jakkolwiek nieprzyjemnych, nie daje podstaw do niepokoju, to dynamiczna zmiana cen autogazu może być szokiem dla tankujących to paliwo. LPG podrożało aż o 17 groszy i aktualnie kierowcy tankujący autogaz płacą średnio 2,19 PLN/l. W efekcie tej podwyżki cena LPG, która jeszcze w wakacje stanowiła zaledwie 1/3 ceny benzyn, dzisiaj wynosi już niemal połowę tego co płacimy za litr popularnej 95-tki.

Prognoza na przełom listopada i grudnia zakłada dalszy wzrost cen paliw na stacjach a tempo podwyżek w przypadku benzyny i diesla może przyspieszyć. Szacowane przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 4,47-4,58 PLN/l dla benzyny 95-oktanowej, dla diesla 4,35-4,46 PLN/l i 2,17-2,28 PLN/l dla autogazu.

OPEC rozgrywa sytuację globalną

Środowa decyzja Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) odnośnie poziomów wydobycia i ewentualnych cięć produkcji, która jest już omawiana i analizowana od wielu miesięcy będzie mieć kluczowe znaczenie dla poziomów globalnych cen surowca –  w zależności od tego co zostanie ustalone (a sprzecznych sygnałów w ostatnich dniach nie brakuje) będziemy świadkami radykalnych zwyżek cen, albo obniżek, które będą zapewne miłe kierowcom. Jeśli OPEC zadecyduje, że będzie realizować jakąś formę samoograniczenia (wiele zależy od jego kształtu, tzn. czy weźmie w nim udział Iran i Irak, tudzież czy Rosja będzie współpracować z organizacją) – wtedy ruch cen w górę o kilka dolarów będzie mocno prawdopodobny i może spowodować szybkie i wyraźne zwyżki także na rynku polskim. 

Trzeba jednak pamiętać o rosnących możliwościach produkcyjnych w USA, które będą w stanie przynajmniej częściowo wypełnić  niedobory w konsekwencji decyzji organizacji. Jeśli z kolei do porozumienia o sensownym brzmieniu nie dojdzie (otwarte pozostaje pytanie o miejsce kluczowych „wahających się” – m.in. Iranu) lub jego kształt będzie niemożliwy do wyegzekwowania – wtedy surowiec może oddać sporo nagromadzonych emocji i oddalić się od obecnych poziomów cen w kierunku 40 USD/bbl. Szacunki różnych agencji i analitykó są zbieżne - jeśli porozumienie nie doszłoby do skutku, wtedy oczekuje się nadwyżki podaży ropy o 0,7 mln baryłek dziennie w pierwszym kwartale 2017 roku. Jeśli chodzi o wydarzenia ostatnich dni - trzeba przypomnieć, że np. saudyjski eksport do Azji może w styczniu rosnąć, a więc sfera deklaracji dotycząca samoograniczenia to jedno, a bieżące interesy - drugie. Takie wydarzenia podkopują nieco realność daleko idącego porozumienia skupiającego tak wiele krajów, często żyjących wyłącznie z surowcowego eksportu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Los kierowców w rękach OPEC

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!