Zmienny rynek paliwowy stawia przed Inwestorami nowe wyzwania, skupiające się na poszukiwaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych przy zachowaniu i wykorzystaniu istniejących rafinerii lub ich części. Aby sprostać temu wyzwaniu, potrzeba eksperckiej wiedzy i doświadczonych inżynierów branży technologicznej i budowlanej.
Z doświadczeń przebudowy jednej z rafinerii w Europie zwrócono uwagę na pewne aspekty, kluczowe dla Inwestorów przy przebudowach. Otóż patrząc na inwestycję pod kątem budowlanym, podczas prognozowania kosztów należy zwrócić szczególną uwagę na istniejące konstrukcje. Zabudowa nowych urządzeń na istniejących estakadach może się wydawać na wstępnym etapie możliwa do zaprojektowania i wykonania, a także w miarę prosta. Jednak przy wnikliwej ocenie wizualnej może się okazać, że np. istniejąca konstrukcja stalowa ma zabezpieczenie ogniochronne z okładzin na bazie azbestu, często opisane w mało widocznych miejscach. Problem wzmacniania i dobudowy do istniejących konstrukcji stalowych łączy się z demontażem okładzin azbestowych, co w świetle bardzo zaostrzonych przepisów jest przedsięwzięciem drogim i czasochłonnym.
Wymiana bardzo podobnych urządzeń na nowe również wydaje się zupełnie prosta, szczególnie bez zmiany ich lokalizacji. Jednak wnikliwa, podstawowa obserwacja wizualna, wykazuje często wiele uszkodzeń fundamentów, w tym spękań, co wyklucza takie rozwiązanie. W konsekwencji wydłuża to czas i wymusza zmianę filozofii wymiany urządzeń, co jest związane niejednokrotnie z zabudową nowych konstrukcji wsporczych posadowionych na palach, a to z kolei znacznie zwiększa koszty.
Kolejnym wyzwaniem występującym w istniejących instalacjach, zlokalizowanych często w terenach nadmorskich czy w dorzeczach, są grunty o małej nośności. Wiąże się to z zagadnieniem drgań gruntu, co jest istotne ze względu na wrażliwość nowoczesnych urządzeń i aparatów.
Inne doświadczenia przebudowy rafinerii wskazują problemy, na które trzeba zwrócić uwagę przy przebudowach istniejących estakad, które często powstały na początku XX wieku.
Istniejące konstrukcje stalowe bywają wielokrotnie przebudowywane i trudno odnaleźć ich pierwotny schemat statyczny. Nowoczesne metody skanowania przestrzeni są niezwykle pomocne i często niezbędne na istniejących instalacjach. Ostateczna decyzja odnośnie rozwiązań musi być jednak poparta podstawową wizją lokalną. Podczas zabudowy nowych ciągów technologicznych na istniejących konstrukcjach współpraca branży orurowania i budowlanej wymagana jest od samego początku inwestycji, aby uniknąć skomplikowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz niepotrzebnych dodatkowych kosztów.
Na uwagę również zasługuje analiza warunków środowiskowych. Zmiana maksymalnych poziomów wód w akwenach sąsiadujących z rafineriami wymusza posadowienia urządzeń na wyższym poziomie i niejednokrotnie powoduje to konieczność doprojektowania nowych konstrukcji wsporczych.
Podsumowując, modernizacja istniejących rafinerii z maksymalnym wykorzystaniem dostępnej przestrzeni i znaczącą poprawą logistyki powoduje, że udział wyspecjalizowanych i doświadczonych inżynierów branży technologicznej i budowlanej na każdym etapie projektu jest mocno zalecany. W efekcie końcowym zalety skorzystania z usług ekspertów Inwestor zauważy zarówno w końcowym budżecie projektu jak i harmonogramie.
Jadwiga Wilczak, Gabriela Demitraszek, Fluor SA, Structural Engineers
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Modernizacja instalacji w wysłużonych rafineriach i jak dobry inżynier może wesprzeć Inwestora