Obniżek ciąg dalszy. Diesel po 5 zł/l

Obniżek ciąg dalszy. Diesel po 5 zł/l
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kolejny tydzień spadków cen paliw na stacjach za nami, a kolejne obniżki ciągle prawdopodobne. To jak długo utrzyma się taka sytuacja, będzie zależało od tego jak głęboka będzie korekta cen ropy i paliw gotowych na rynku europejskim. Póki co nie widać zagrożenia podwyżkami cen paliw na stacjach.

Ceny paliw na stacjach kształtują się na poziomie odpowiednio dla benzyny bezołowiowej 95 - 5,32 zł/l, benzyny bezołowiowej 98 - 5,58 zł/l, oleju napędowego - 5,21 zł/l i autogazu – 2,63 zł/l. w skali całego kraju jest to średni spadek rzędu 1 – 2 grosze na litrze.

Warto podkreślić, że na niektórych stacjach ceny oleju napędowego spadają poniżej poziomu 5 zł za litr, a dla benzyny bezołowiowej 95 w okolice 5,10 zł/l. Jednocześnie na dużej części stacji wciąż za paliw płacimy niemal 20- 30 groszy na litrze więcej. Na przyszły tydzień spodziewamy się dalszych obniżek cen benzyny i oleju napędowego, w wyniku których średnia cena Pb95 powinna spać poniżej poziomu 5,30 zł/l, a oleju napędowego poniżej 5,20 zł/l.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 19-09-2014 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4184 PLN/1000l (spadek o 39 PLN/1000l w porównaniu do cen z 12-09-2014), Superplus 98 – 4265 PLN/1000l (spadek o 55 PLN/1000l), olej napędowy 4094 PLN/1000 l (spadek o 23 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2868 PLN/1000 l (spadek o 20 PLN/1000l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 19-09-2014 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4184 PLN/1000l (spadek o 39 PLN/1000l w porównaniu do cen z 12-09-2014), Superplus 98 – 4264 PLN/1000l (spadek o 56 PLN/1000 l), olej napędowy 4096 PLN/1000 l (spadek o 21 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2868 PLN/1000 l (spadek o 35 PLN/1000l).

Pozostający pod presją silnego dolara rynek ropy naftowej ponownie powrócił w rejon tegorocznych minimów. W sumie od końca czerwca ceny spot ropy Brent spadły ponad 18 USD/bbl (16%).W piątek rano notowania listopadowej serii kontraktów na ropę Brent pozostają w rejonie 97 USD/bbl.

Spadające ceny ropy stały się jednym z punktów wiedeńskiego spotkania przedstawicieli krajów OPEC i Rosji. Sekretarz generalny OPEC nie wykluczył obniżenia limitu produkcji w 2015 roku o 0,5 mln bbl/d do 29,5 mln bbl/d. Póki co nie jest to jeszcze decyzja. Po głębszej analizie taka wypowiedz nie wydaje się zaskoczeniem. Na początku września OPEC zrewidował w dół szacunki popytu na swoją ropę. Kartel spodziewa się, że popyt na jego ropę w 2015 roku spadnie do średniego poziomu 29,2 mln bbl/d. W sierpniu produkcja kształtowała się na poziomie 30,3 mln bbl/d. Z drugiej strony limity wydobycia OPEC z reguły nie są przestrzegane przez członków kartelu. Dla przykładu obowiązujący obecnie (od grudnia 2011 roku) limit wydobycia 30 mln bbl/d był blisko 1,5-2 mln bbl/d niższy w porównaniu z rzeczywistym średnim poziomem produkcji ropy w latach 2012-2013. Oczywiście spadek cen ropy może martwić część krajów OPEC, szczególnie tych które potrzebują średnich cen ropy w granicach 100-120 USD/bbl w celu zrównoważenia wydatków budżetowych. Mowa o Wenezueli, Iranie, Iraku Libii, Iraku, Nigerii. Zdecydowanie w najlepszej sytuacji jest Katar i Kuwejt dla których tzw. fiscal breakeven oil price szacowany jest na około 55-60 USD/bbl. Największy producent OPEC Arabia Saudyjska potrzebuje średniego poziomu cen ropy w granicach 85-95 USD/bbl. Podkreślenia wymaga fakt, że koszt krańcowy wydobycia baryłki ropy naftowej na Bliskim Wschodzie jest nadal niski i kształtuje się w przedziale 10-20 USD/bbl. Natomiast wzrost populacji krajów OPEC (w latach 2009-2013 o 9% czyli 37 milionów) a co za tym idzie wydatków rządowych i inwestycji prowadzi od kilku lat do rok rocznego wzrostu poziomu cen ropy równoważącego rachunki narodowe krajów OPEC.

Departament Energii USA z kolei zaskoczył informując o wzroście rezerw ropy w USA w minionym tygodniu o 3,7 mln bbl/d. Wzrost zapasów to w dużej mierze wynik znacznego wzrostu importu cięższych gatunków ropy naftowej do USA. W skali tygodnia import wzrósł 0,4 mln bbl/d. Z kolei amerykański popyt na paliwa powrócił do poziomu 19,75 mln bbl/d głównie za sprawą wyraźnego wzrostu konsumpcji olejów o 0,43 mln bbl/d (13%) w skali tygodnia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Obniżek ciąg dalszy. Diesel po 5 zł/l

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!