XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

OLPP konkuruje pod ziemią z Orlenem

OLPP konkuruje pod ziemią z Orlenem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nawet 10 mln ton paliw planuje zmieścić w przyszłych kawernach OLPP. Spółka wejdzie na poletko uprawiane dotąd tylko przez Orlen.

Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej Polska musi systematycznie zwiększać poziom obowiązkowych zapasów paliw. Tymczasem według PricewaterhouseCoopers (PwC), już w 2011 r. pojawi się deficyt pojemności magazynowych - poinformował "Puls Biznesu".

Jedną z szans na rozwiązanie problemu jest budowa przez Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP) magazynów w złożach solnych położonych niedaleko Dębogórza. Złoża będą wypłukiwane, a solanka odprowadzana do morza - czytamy w dzienniku.

- Najlepszym miejscem będzie Dębogórze w gminie Kosakowo nad Zatoką Gdańską, tuż obok naszego terminalu paliwowego. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w ciągu pięciu lat. Prace mogą ruszyć w tym roku - mówi na łamach "PB" Arkadiusz Siwko, prezes OLPP.

Według planów w latach 2010-12 do eksploatacji miałoby zostać oddanych 400 tys. m sześc. magazynowych pojemności. Możliwości są jednak większe - potencjalnie składować można tu 8-10 mln ton paliw i ropy naftowej. Za wyborem kawern jako magazynów przemawiają znacznie niższe koszty ich budowy. - Są pięć razy tańsze niż tradycyjnie budowane naziemne zbiorniki - podkreśla prezes.

Nie ujawnia kosztu planowanej inwestycji. Analizy PwC wskazują jednak, że projekt wiąże się z bardzo dużymi nakładami w pierwszym etapie inwestycji. Ponadto ze względu na obecnie prowadzone inwestycje (magazyny naziemne) OLPP nie będzie w stanie samodzielnie jej finansować, niezbędne jest więc pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania - wyjaśnia "Puls Biznesu".

Prezes Siwko przyznaje, że rozmiar inwestycji wymagać będzie współpracy z PERN Przyjaźń i Grupą Lotos. PERN kontroluje Naftoport, nadmorski terminal, poprzez który można zaopatrywać kawerny w paliwa, natomiast gdańska Grupa Lotos to naturalny klient przyszłych magazynów.

- Budowa kawern przez OLPP może stanowić pewną, choć niewielką, konkurencję dla Orlenu. Na razie Orlen wykorzystuje je bowiem głównie na własne potrzeby - mówi "PB" Ryszard Kaczmarek, współwłaściciel BM Reflex, firmy monitorującej krajowy rynek paliwowy.

Orlen także ma plany rozbudowy kawern. Pod koniec marca ujawnił, że w ciągu kilkunastu lat chce wydać blisko 1 mld zł na ich rozbudowę. Plan ten jest elementem przygotowanej strategii. Nie wiadomo jednak, kiedy i w jakim kształcie zostanie zrealizowany.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: OLPP konkuruje pod ziemią z Orlenem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!