Orlen Gaz w 2010 r. zwiększył sprzedaż i udziały w rynku LPG

Orlen Gaz w 2010 r. zwiększył sprzedaż i udziały w rynku LPG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka Orlen Gaz z grupy PKN Orlen osiągnęła w 2010 r. zysk netto w wysokości 6 mln zł. W tym czasie zwiększyła sprzedaż i udziały w krajowym rynku LPG oraz pozyskała nowych klientów, także zagranicznych.

Jak poinformowała w czwartek PAP Agnieszka Woźniak z Orlen Gaz, zysk netto spółki za 2010 r. był, co prawda mniejszy niż w 2009 r. o ok. 16 mln zł, jednak znacząco, bo o 400 mln zł, czyli o 45 proc., wzrosły w tym czasie przychody ze sprzedaży.

W 2010 r. przychody ze sprzedaży Orlen Gaz wyniosły ponad 1,3 mld zł, a w 2009 r. było to 900 mln zł. "Wzrost jest efektem zwiększonego wolumenu i utrzymujących się w minionym roku wysokich cen gazu" - wyjaśniła Woźniak.

Woźniak zaznaczyła, że na wyniki finansowe Orlen Gaz w 2010 r. wpłynęły trudne warunki makroekonomiczne oraz zdarzenia jednorazowe, wśród których wymieniła m.in. koszty amortyzacji terminalu morskiego w Szczecinie i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego SAP. Dodała też, że zysk uzyskany w 2009 r. był podwyższony z powodu sprzedaży segmentu instalacji przydomowych.

Według Woźniak, w 2010 r. Orlen Gaz zanotował wzrost wolumenu sprzedaży LPG do poziomu 600 tys. ton, czyli o 11 proc. wyższy niż rok wcześniej. "To najwyższy w historii roczny wolumen sprzedaży, dzięki któremu spółka znacząco zwiększyła swoje udziały w krajowym rynku LPG z 22 do 24 proc." - oświadczyła Woźniak. Zaznaczyła, że w 2010 r. Orlen Gaz "umocnił pozycję lidera w kluczowym segmencie autogazu i zaistniał na rynkach europejskich - niemieckim, czeskim, słowackim i węgierskim", po raz pierwszy zwiększając w strukturze sprzedaży eksport.

Jak poinformowała Woźniak w 2010 r. Orlen Gaz pozyskał blisko 200 nowych, znaczących klientów i podpisał ponad 50 umów na duże, przemysłowe instalacje LPG. Największą wykonał dla Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi - instalacja zasila tam urządzenia do suszenia pomalowanych kadłubów śmigłowców i ma moc 3,5 MW.

Woźniak zwróciła uwagę, że w pierwszym półroczu 2010 r. Orlen Gaz, podobnie jak cała branża LPG, "funkcjonował w bardzo trudnych warunkach rynkowych". "Aż w dwóch segmentach sprzedaży: butli i gazu luzem wykorzystywanego do instalacji przydomowych oraz przemysłowych, zanotowano spłaszczenie marż. Powodem był drastyczny wzrost notowań hurtowych, a ceny detaliczne pozostawały stabilne. Obserwowaliśmy również pogłębiającą się różnicę pomiędzy notowaniami zakupowymi z kierunku wschodniego, decydującego dla dostaw lądowych i zachodniego, kluczowego dla dostaw morskich" - podkreśliła Woźniak. Dodała, że w 2010 r. wzrosły koszty utrzymywania zapasów obowiązkowych, co wynikało ze zwiększenia liczby wymaganych dni z 13 do 20 dla utrzymania rezerw.

"Działania optymalizacyjne, połączone z redukcją kosztów pozwoliły jednak spółce wypracować kilkumilionowy zysk i do minimum zredukować negatywny wpływ czynników zewnętrznych" - powiedziała Woźniak. Zaznaczyła, że Orlen Gaz kontynuuje, rozpoczęty w 2010 r., program zwiększenia efektywności działalności operacyjnej spółki. "Dowodem na to jest EBIT (zysk operacyjny przed odliczeniem podatków i odsetek - PAP) za ostatnie sześć miesięcy 2010 r., który o ponad 30 proc. przewyższał wynik z tego samego okresu w 2009 r." - uściśliła Wożniak.

Jak poinformowała, Orlen Gaz rozpoczął m.in. proces wdrażania zarządzania segmentowanego, które polega na koordynacji sprzedaży hurtowej LPG w ramach grupy kapitałowej PKN Orlen oraz projekt reorganizacji modelu dystrybucji. Zgodnie z planami, Orlen Gaz zamierza przeprowadzić sprzedaż segmentu butli z gazem.

"Ten rok będzie też okresem intensywnych działań sprzedażowych oraz poszukiwania nowych zastosowań LPG dla segmentu instalacji przemysłowych. Orlen Gaz chce umocnić swoją pozycję w trzech segmentach: autogazu, hurtu i instalacji przemysłowych. Spodziewamy się dalszego wzrostu wolumenów sprzedawanego LPG i wzrostu udziału w rynku" - zapowiedziała Woźniak.

Orlen Gaz istnieje od 1995 r. i jest największym podmiotem na krajowym rynku gazu płynnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Orlen Gaz w 2010 r. zwiększył sprzedaż i udziały w rynku LPG

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!