Orlen porządkuje sieć detaliczną w Polsce

Orlen porządkuje sieć detaliczną w Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKN porządkuje sieć detaliczną w Polsce. Spora część stacji ekonomicznych pod marką Bliska powraca pod logo Orlenu, bo klienci w kraju wolą pełną ofertę. W Niemczech koncern chce pozostać z marką ekonomiczną. Jest zainteresowany dokupieniem stacji w Niemczech i Czechach, ale po atrakcyjnej cenie.

"Na rynku polskim najlepiej funkcjonuje marka Orlen, dlatego stopniowo przebrandawiamy część stacji z logo Bliska, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów" – powiedział PAP Marek Podstawa, członek zarządu Orlenu ds. sprzedaży.

Dodał, że stacje ekonomiczne przestają być atrakcyjne dla klientów w Polsce, którzy wolą mieć pełną ofertę i korzystać z różnego rodzaju programów lojalnościowych, których nie oferowały stacje Bliska.

„Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów. Przebrandowiliśmy już 150 stacji. Dotychczasowe doświadczenia potwierdzają, że kierunek jest słuszny – Orlen spotyka się z cieplejszym przyjęciem klientów niż Bliska” – poinformował Podstawa.

Nie oznacza to jednak, że z rynku zniknie logo Bliska.

„W każdym przypadku analizujemy konkretną lokalizację, wyniki sprzedażowe stacji. Nie jest naszym celem wycofanie z rynku brandu ekonomicznego” – powiedział Podstawa.

Inaczej przedstawia się natomiast sytuacja w Niemczech, gdzie PKN Orlen ma sieć ok. 550 stacji ekonomicznych pod marką Star.

„W Niemczech pozostajemy z segmentem ekonomicznym, ponieważ takie są oczekiwania klientów. Doceniają oni, że na naszych stacjach oferujemy atrakcyjne ceny, przyjazną obsługę i ciekawą ofertę” – powiedział Podstawa.

„Chcemy dodawać w Niemczech nowe usługi i produkty, by klienci byli coraz bardziej zadowoleni” – dodał.

Orlen byłby zainteresowany dokupieniem stacji w Niemczech, ale wyłącznie po atrakcyjnej cenie.

„Trzeba być bardzo efektywnym kosztowo. Te oferty, które są w tej chwili na rynku, niosą ze sobą ryzyko ze względu na cenę, jaką trzeba zapłacić. My jesteśmy zainteresowani rozwojem, ale kupujemy wtedy kiedy cena jest odpowiednia i ma to ekonomiczny sens” - poinformował.

Orlen z 550 stacjami w Niemczech kontroluje 6 proc. tamtejszego rynku. Star to szósta sieć na rynku niemieckim.

„Na razie rozwijamy się, w miarę potrzeb, organicznie, stworzyliśmy dział zajmujący się pozyskiwaniem nieruchomości. Budujemy stacje punktowo, w tej chwili np. w Poczdamie” – powiedział członek zarządu koncernu.

„Uwzględniając specyfikę rynku niemieckiego raczej nie należy się spodziewać, że będziemy mieć tam udziały porównywalne z Polską czy Czechami. Jeśli już, możemy myśleć w Niemczech potencjalnie o kilkuprocentowym wzroście udziałów, do ok. 10 proc.” – ocenia Podstawa.

Dodaje jednak, że nawet pozostawienie biznesu w dotychczasowym kształcie gwarantuje jego opłacalność.

„To zdrowa sieć, zarabia pieniądze. Osiągnęliśmy tam masę krytyczną” – powiedział.

Marka Star jest obecna w północnych Niemczech.

„Południe jest dla nas białą plamą. Gdybyśmy mieli ambicje być siecią ogólnoniemiecką, powinniśmy znaleźć się i w tej części kraju” – ocenia Podstawa.

Rocznie PKN Orlen inwestuje na rynku niemieckim 20-25 mln EUR, ale gdy pojawiłaby się okazja, by dokonać większej akwizycji, byłaby możliwość uruchomienia dodatkowych funduszy.

Orlen jest również zainteresowany zwiększeniem liczby stacji w Czechach.

„Systematycznie zwiększamy nasze moce przerobowe w czeskich rafineriach, chcielibyśmy w związku z tym mieć też większą sieć detaliczną. Gdyby pojawiły się możliwości akwizycji, to byśmy pewnie to zrobili” – poinformował Postawa.

Kilka lat temu przedstawiciele Orlenu zastanawiali się nad ujednoliceniem marek w segmencie detalicznym. Rozważali m.in. zastąpienie marki Bliska brandem Star.

„Prowadziliśmy takie rozważania, ale przebrandowienie jest bardzo kosztowne. Z powodów wyłącznie marketingowych nie zdecydowalibyśmy się na to, chyba że taki ruch byłby uzasadniony ekonomicznie” – powiedział członek zarządu spółki.

„Moglibyśmy się nad tym zastanowić na przykład gdybyśmy dokonali akwizycji innej sieci w Czechach. Wówczas i tak musielibyśmy zrobić coś z brandem, uporządkować tę kwestię. Ale na dziś takich planów nie mamy” – dodał.

Orlen na koniec września tego roku miał 1.757 stacji paliw w Polsce, w tym 265 pod logo Bliska. W Niemczech spółka posiadała na koniec trzeciego kwartału 559 stacji, w Czechach 339, a na Litwie 26.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Orlen porządkuje sieć detaliczną w Polsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!