Średnio litr benzyny bezołowiowej 95 kosztuje 5,67 zł, benzyny bezołowiowej 98 – 5,88 zł, oleju napędowego – 5,68, autogazu – 2,67 zł.
Od początku roku natomiast ceny benzyn wzrosły o 23 – 24 grosze na litrze, a oleju napędowego o 17 groszy na litrze, podczas gdy ceny autogazu spadły o 6 groszy na litrze. Nie oznacza to, że w tym czasie ceny zmieniały się jednakowo w całym kraju. Najbardziej zmiany cen benzyny i oleju napędowego odczuli kierowcy w województwach śląskim i dolnośląskim. Tu ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły odpowiednio o 33 i 22 grosze na litrze.
Najmniejszą skalę podwyżek obserwowaliśmy w województwach lubuskim i zachodniopomorskim, tj. odpowiednio o 14 (benzyna) i 10 (olej napędowy) groszy na litrze. Wbrew pozorom, tam gdzie ceny wzrosły najwięcej nie jest dzisiaj najdrożej. Ceny w województwach śląskim i dolnośląskim kształtują się na poziomie średniej krajowej i jednocześnie zrównały się z cenami w województwach lubuskim i zachodniopomorskim. Najdrożej dzisiaj jest w województwach podkarpackim i świętokrzyskim
Obecny średni poziom cen bezołowiowej 95 jest nominalnie równy poziomowi sprzed roku, natomiast ceny oleju napędowego są o 8 groszy niższe niż przed rokiem. Najlepiej w takim porównaniu wypada autogaz. Aktualna cena 2,67 za litr jest niższa o 18 groszy niż rok temu.
Inaczej w hurcie. Wreszcie ceny spadają, a co najważniejsze możemy na rynku notować dalszy ich spadek. To jak długo i o ile będą jeszcze spadały ceny w hurcie, wpłynie ostatecznie na poziom cen na stacjach paliw na stacjach.
Na większości w kolejnych dniach stacji musimy jednak liczyć się z tym, ceny pozostaną na obecnym wysokim poziomie, ale na części stacji ceny mogą jeszcze rosnąć.
W przypadku autogazu podwyżki nam nie grożą. Kierowcy wciąż mogą liczyć na tańsze tankowanie tego paliwa.
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 1-03-2013 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4426 PLN/1000l (spadek o 54 PLN/1000l w porównaniu do cen z 22-02-2013), Superplus 98 – 4486 PLN/1000l (spadek o 53 PLN/1000l), olej napędowy 4378 PLN/1000 l (spadek o 75 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 3074 PLN/1000 l (spadek o 102 PLN/1000l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 1-03-2013 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4406 PLN/1000l (spadek o 79 PLN/1000l w porównaniu do cen z 22-02-2013), Superplus 98 – 4466 PLN/1000l (spadek o 78 PLN/1000l), olej napędowy 4387 PLN/1000 l (spadek o 72 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3085 PLN/1000 l (spadek o 102 PLN/1000l).
Trzeci tydzień z rzędu obserwujemy spadki cen ropy Brent. W piątek rano ropa Brent w Londynie kosztuje 111 USD/bbl i jest to najniższy poziom cen od połowy stycznia tego roku. W ciągu ostatnich trzech tygodni ropa Brent potaniała w sumie ponad 7 USD/bbl. Spadki cen ropy to efekt obserwowanego od czterech tygodni umocnienia dolara w stosunku do euro oraz niepewności co do tempa wzrostu światowej gospodarki a co za tym idzie konsumpcji ropy naftowej.
Rynek obawia się skutków wchodzących w życie cięć wydatków budżetowych w USA przy braku porozumienia w Kongresie. Problem zadłużenia jednak nadal pozostanie nierozwiązany. Prezydent USA i Biuro Budżetowe amerykańskiego Kongresu są zdania, że cięcia wydatków wpłyną w tym roku na redukcję tempa wzrostu gospodarczego USA o 0,6 pkt. procentowego co oczywiście znajdzie swoje odzwierciedlenie w popytowej stronie rynku paliw. Podobnie Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje, że pełne wprowadzenie w życie cięć wydatków w USA wpłynie na zmniejszenie tempa wzrostu amerykańskiej gospodarki o 0,5 pkt. procentowego z prognozowanych na ten rok 2%. To właśnie ten fakt wraz z obawami o sytuację we Włoszech i Europie martwią w tej chwili rynek wspierając wraz z umocnieniem dolara wyprzedaż na rynku ropy. Prezes Fed natomiast wyraził poparcie dla programu skupu aktywów i polityki monetarnej Banku Centralnego USA sugerując tym samym utrzymanie wsparcia dla gospodarki ze strony programu skupu obligacji. Krytyce poddał z kolei plany cięć wydatków które wejdą w życie od 1 marca.
Zapasy ropy w USA zgodnie z danymi EIA wzrosły w ubiegłym tygodniu 1,1 mln bbl/d, konsumpcja natomiast zwiększyła się w skali tygodnia 1,4% do 18,6 mln bbl/d. Amerykański popyt na paliwa pozostaje 2,3% powyżej poziomu z roku ubiegłego.
W lutym indeks PMI zgodnie z informacjami podanymi przez Narodowe Biuro Statystyczne i Chińską Federację Logistyki i Zakupów spadł do 50,1 pkt i był najniższy od września 2013 roku. Indeks jest na granicy psychologicznej bariery 50 pkt. tak więc wywołuje to od razu spekulacje na temat faktycznego ożywienia w gospodarce Chin i jego wpływu na konsumpcję ropy naftowej. Prawie 40% ogólnoświatowego wzrostu konsumpcji ropy naftowej w ostatnich 3 latach wygenerowały same Chiny.
Dwudniowe negocjacje w Kazachstanie w sprawie Irańskiego programu nuklearnego zgodnie z oczekiwaniami nie przyniosły konkretnych wniosków i rozwiązań choć Iran podsumowuje rozmowy jako optymistyczne.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ostatni tydzień podwyżek cen paliw?