Paliwa na stacjach wciąż tanieją

Paliwa na stacjach wciąż tanieją
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwszy tydzień listopada potwierdził kontynuację spadków cen paliw na stacjach, chociaż ich skala zaczyna powoli topnieć . Aktualnie za litr bezołowiowej 95 płacimy 5,10 zł, benzyny bezołowiowej 98 - 5,36 zł, oleju napędowego - 5,02 zł, a autogazu – 2,58 zł. W tym tygodniu obniżki cen benzyny wyniosły średnio o 4 grosze na litrze, 3 gr/l diesla i 2 gr/l autogazu, a od początku października ceny benzyny bezołowiowej i oleju napędowego spadły odpowiednio o 22 i 19 groszy na litrze.

Tak tanio paliwa na polskich stacjach mogliśmy kupować w 2011 roku. Później było tylko gorzej, kiedy ceny paliw zaczęły zbliżać się do poziomu 6 zł/l. Trwała poprawa sytuacji nastąpiła od września 2013 roku. Po spadkach w IV kwartale roku, ceny pozostawały się na dosyć stabilnym poziomie, a od lipca tego roku sukcesywnie spadają. Dzisiaj benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza średnio o 39 gr/l, a olej napędowy o 35 gr/l.

Obecnie najmniej za litr benzyny bezołowiowej 95 płacą mieszkańcy województw dolnośląskiego i pomorskiego tj. 5,04 zł, a za litr oleju napędowego mieszkańcy województw śląskiego i wielkopolskiego – średnio 4,98 zł. W dalszym ciągu najwyższe ceny benzyny i oleju napędowego utrzymują się na stacjach w województwie zachodniopomorskim. Ty za litr benzyny 95 trzeba zapłacić średnio 5,24 zł, a oleju napędowego – 5,17 zł.

Analiza cen paliw na poszczególnych stacjach w tym tygodniu wskazuje, że na części z nich obniżki notowaliśmy już tylko w przypadku benzyny przy niezmienionych cenach olej napędowego, dlatego średni poziom cen oleju spada mniej niż benzyny, która jest droższa od diesla 8 gr/l. Jeszcze w lipcu ta różnica sięgała 14 gr/l. Może to oznaczać początek zrównywania cen benzyny i oleju napędowego, typowy dla miesięcy zimowych.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 7-11-2014 w Orlenie: Eurosuper 95 – 3906 PLN/1000l (spadek o 24 PLN/1000l w porównaniu do cen z 31-10-2014), Superplus 98 – 4013 PLN/1000l (spadek o 26 PLN/1000l), olej napędowy 3954 PLN/1000 l (spadek o 7 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2724 PLN/1000 l (spadek o 27 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 7-11-2014 w Lotosie: Eurosuper 95 – 3906 PLN/1000l (spadek o 25 PLN/1000l w porównaniu do cen z 31-10-2014), Superplus 98 – 4013 PLN/1000l (spadek o 28 PLN/1000 l), olej napędowy 3954 PLN/1000 l (spadek o 7 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2725 PLN/1000 l (spadek o 27 PLN/1000l).

Pierwszy tydzień listopada przyniósł kontynuację spadków cen ropy naftowej. Zarówno notowania Brent jak i WTI ustanowiły nowe tegoroczne minima odpowiednio na poziomach 81,63 USD/bbl oraz 75,84 USD/bbl. Rynek natomiast zareagował stosunkowo spokojnie na kolejną falę umocniona dolara po czwartkowym posiedzeniu Europejskiego Banku Centralnego.

OPEC w najnowszym wydaniu World Oil Outlook spodziewa się spadku popytu na swoją ropę ze średniego poziomu 30 mln bbl/d w roku 2014 do 29,5 mln bbl/d w roku przyszłym. Delikatny spadkowy trend może utrzymać się do końca 2020 roku i na koniec tego okresu kartel szacuje, że światowe zapotrzebowanie na produkowaną prze niego ropę osiągnie 29 mln bbl/d.

Arabia Saudyjska wbrew oczekiwaniom rynku zdecydowała się na zwiększenie oferowanych cen zakupu dla swoich azjatyckich i europejskich odbiorców. Saudi Aramo w grudniu podniosło ceny ropy Arab Light o 0,95 USd/bbl w porównaniu z cenami listopadowymi. Z kolei obniżone zostały ceny dla USA, które nadal pozostają drugim największym na świecie importerem netto ropy i produktów gotowych. Arabia Saudyjska wyraźnie traci udziały w chińskim rynku, co może być kolejnym argumentem przeciwko listopadowej decyzji o cięciu produkcji. W pierwszych trzech kwartałach tego roku import ropy do Chin z Arabii Saudyjskiej spadł 10,5% w skali roku do 36,6 mln ton (0,983 mln bbl/d). W tym samym okresie Chiny zaimportowały łącznie 6,14 mln bbl/d czyli 8,1% więcej niż przed rokiem. Tak więc udział Arabii Saudyjskiej w chińskim imporcie ropy spadł w skali roku z ponad 19% do 16%. Arabia Saudyjska straciła głównie na rzecz Iraku, Rosji i Omanu a powodem zmian jest konkurencyjny, niższy poziom cen. Irak w pierwszych 9 miesiącach tego roku dostarczył do Chin średnio 0,578 mln bbl/d co oznacza wzrost 23% w skali roku. Podobnie o 22% do 0,593 mln bbl/d wzrosły odstawy ropy z Omanu. Z kolei Rosja w pierwszych trzech kwartałach tego roku zwiększyła eksport ropy do Chin 26,5% do średniego poziomu 0,626 mln bbl/d. Nieco większy wolumen 0,67 mln bbl/d dostarczyły na chiński rynek łącznie kraje Ameryki Łacińskiej i jest to 20% więcej niż przed rokiem. Największy wzrost procentowy (ponad 31%) zanotowano w przypadku zakupów ropy z Kolumbii.

Tymczasem produkcja ropy libijskiej ze względu na ograniczenia wydobycia z pola naftowego Sharara (0,34 mln bbl/d) spadła ponownie do 0,6 mln bbl/d co z kolei przy obecnej nadpodaży rynku nie ma większego znaczenia dla poziomu cen.

Zgodnie z danym Departamentu Energii USA zapasy ropy wzrosły 0,46 mln bbl/d, z kolei rezerwy produktów gotowych (benzyn i olejów) zmniejszyły się łącznie ponad 2,1 mln bbl/d. Konsumpcja benzyn na rynku amerykańskim wzrosła w ostatnim tygodniu października 3,3% do średniego poziomu 9,16 mln bbl/d i jest to najwyższy poziom od dwóch miesięcy. Z kolei ze względu na mniejsza konsumpcję olejów całkowity poziom konsumpcji wszystkich paliw w USA zmniejszył się w skali tygodnia 2,2% do 19,6 mln bbl/d.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Paliwa na stacjach wciąż tanieją

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!