XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PERN analizuje kolejne inwestycje rurociągowe

PERN analizuje kolejne inwestycje rurociągowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PERN Przyjaźń analizuje obecnie kilka projektów mających poprawić stan infrastruktury przesyłowej w naszym kraju. Nowe rurociągi miałyby połączyć Płock z Gdańskiem oraz bazy paliwowe w Boronowie i Trzebini.

Dostawy ropy do Polski z punktu widzenia logistyki nie są zagrożone. Nawet jeśli rosyjskie spółki wstrzymałyby dostawy rurociągiem Przyjaźń, co na dziś nie jest bardzo prawdopodobne, to mamy do dyspozycji Naftoport, który jest w stanie zaopatrzyć w ropę zarówno Gdańsk jak i Płock.

Gorzej jest jednak w przypadku paliw. – Rzeczywiście na wypadek jakiegoś kryzysu paliwowego, którego nie jestem sobie w stanie wyobrazić i jestem prawie pewny, że nigdy nie nastąpi, nie jesteśmy przygotowani na sprowadzenie dużych ilości paliw z zagranicy. Tę lukę ma w pewnym sensie wypełnić nasza inwestycja w Porcie Gdańskim w postaci terminala, który będzie w stanie przeładować duże ilości paliw na wypadek kryzysu – mówi prezes PERN Przyjaźń Robert Soszyński.

Podkreśla on jednak, że terminal ten w swoich założeniach nie jest terminalem importowym. – Gdyby rzeczywiście istniała potrzeba sprowadzania do Polski w większej ilości paliw z zagranicy, to już miałoby to miejsce przez bazę OLPP w Dębogórzu. A import tą drogą systematycznie spada – argumentuje Soszyński.

Na wypadek kryzysu paliwowego problemem może być jednak również dostarczenie paliw z Gdańska w głąb kraju. W tej chwili nie dysponujemy bowiem infrastrukturą zdolną do takiego wysiłku. PERN zapewnia jednak, że i nad tym pracuje.

- Wśród projektów, którym się przyglądamy i co do których chcielibyśmy zobaczyć efekty w perspektywie kilku lat, jest druga nitka ropociągu pomorskiego z Płocka do Gdańska. W tej chwili leży on jeszcze na półce, ale zakładam, że do połowy przyszłego roku będziemy mogli odpowiedzialnie stwierdzić czy będzie on realizowany – mówi prezes PERN. Według niego, niejako przy okazji tej inwestycji, można byłoby zbudować na tej samej trasie rurociąg produktowy.

Istniejący obecnie rurociąg naftowy łączący te miasta ma charakter rewersyjny, a więc jest zdolny przesyłać surowiec w obie strony. Po co więc druga nitka? – Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszych klientów – zarówno rafinerii polskich jak i niemieckich – gatunkami ropy innymi niż rosyjska, a to wymaga separacji strumieni przesyłanego surowca. Musimy też być przygotowani na ewentualność większych niż dotychczas dostaw ropy morzem a w tej sytuacji jedna nitka będzie niewystarczająca – odpowiada Robert Soszyński. Podkreśla jednak, że póki co żadne formalne wnioski w tej sprawie nie są przygotowywane.

Co do celowości budowy rurociągu naftowego nie ma raczej wątpliwości. Inaczej jest z rurociągiem paliwowym. – Pamiętajmy, że są to kapitałochłonne inwestycje i muszą być one dobrze policzone oraz skonsultowane z naszymi klientami. Rurociąg paliwowy zapewne wzbudzi duże emocje, co można przewidzieć obserwując z jaką reakcją spotkała się nasza inwestycja w bazę w Gdańsku – wyjaśnia prezes PERN.

Jego zdaniem realizacja tego projektu nie jest jednak niemożliwa. - Przykładem podobnej inwestycji, która od kilku lat jest przez nas analizowana, jest rurociąg z Boronowa do Trzebini. Wiele jednak wskazuje, że te analizy zbliżają się ku końcowi i inwestycja ta okaże się na tyle atrakcyjna, że rurociąg powstanie – słyszymy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PERN analizuje kolejne inwestycje rurociągowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!