Państwowa firma PERN Przyjaźń chce postawić w porcie gdańskim zaskakująco drogie zbiorniki na ropę naftową, wybierając wykonawcę w dziwnie prowadzonym przetargu.
W czwartek minister skarbu Mikołaj Budzanowski wydał zgodę na budowę w Gdańsku terminalu naftowego przez PERN Przyjaźń. Do 2015 r. tę inwestycję za 415 mln zł wykona konsorcjum warszawskiej firmy IDS-Bud.
Ma ono zbudować sześć zbiorników o pojemności ok. 400 tys. m sześc. wraz infrastrukturą, budynkiem administracyjnym oraz podłączeniem do sieci krajowych ropociągów oraz zaprojektować terminal - poinformował nas PERN.
Koszty są zaskakująco wysokie. W 2011 r. w Adamowie PERN uruchomił nowe zbiorniki o pojemności 200 tys. ton. Kosztowały 100 mln zł. W tym roku PERN dostanie pod Płockiem dwa kolejne zbiorniki na 200 tys. ton za niespełna 72 mln zł.
Zbiorniki w Gdańsku o pojemności 375 tys. m sześc. byłyby więc ponad trzy razy droższe od instalacji zamawianych przez poprzednie zarządy.
Według PERN nie można porównywać tych inwestycji, bo tańsze zbiorniki spółka budowała na terenie swoich baz, z infrastrukturą i zapleczem administracyjno-logistycznym. - W Gdańsku trzeba wybudować wszystko od nowa, zbiorniki oraz całą infrastrukturę niezbędną do eksploatacji - twierdzi rzecznik PERN Roman Góralski. To sugeruje, że infrastruktura terminalu ma kosztować aż 200-250 mln zł.
Według naszych informacji wybrana oferta jest droższa od kosztorysu opracowanego w PERN, lecz podwyższonego potem przez zewnętrznego doradcę. "Budżet inwestycji został przygotowany z należytą starannością, uwzględniając obecne uwarunkowania rynku budowlanego oraz wymogi zamawiającego" - skomentował PERN.
Wykonawcę zbiorników pod Płockiem PERN wybrał w przetargu otwartym. A w Gdańsku?
Wiosną 2012 r. PERN ogłosił przetarg w trybie "dialogu konkurencyjnego" na budowę na terenie gdańskiego portu 20 zbiorników wraz z infrastrukturą, a w kolejnym etapie - na budowę na innej działce jeszcze dziewięciu zbiorników wraz z instalacjami do napełniania cystern. Ten przetarg PERN unieważnił, a potem zaprosił czterech oferentów do rozmów o budowie terminalu już tylko z sześcioma zbiornikami.
Dlaczego PERN nie ogłosił nowego przetargu? - Ponieważ była to najszybsza, najbardziej efektywna i wiarygodna ścieżka do wyłonienia wykonawcy - twierdzi Roman Góralski.
Konsorcjum wybranym przez PERN kieruje firma IDS-Bud, która na stronie internetowej informuje, że buduje ośrodek zarybienia przy zaporze Świnna Poręba, wodociągi i ścieki w Radomiu oraz przebudowuje drogę do Auchan w Krakowie. Do konsorcjum należą też firmy budowlane Vahostav i PSJ Hydrotranzit ze Słowacji oraz Altis-Holding z Ukrainy.
Ministerstwo Skarbu nie odpowiedziało nam, czy szef resortu zapoznał się z przebiegiem przetargu i otrzymał uzasadnienie wyboru tak drogiej oferty.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PERN wyda fortunę na zbiorniki ropy naftowej