PERN zbuduje terminal logistyczny paliw płynnych w Gdańsku za 750 mln zł

PERN zbuduje terminal logistyczny paliw płynnych w Gdańsku za 750 mln zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PERN Przyjaźń zbuduje terminal magazynowo-przeładunkowy materiałów płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku o pojemności ok. 700 tys. m sześc., poinformował prezes Marcin Moskalewicz. Szacunkowy koszt budowy to ok. 750 mln zł.

"Szacujemy koszt budowy terminala na ok. 750 mln zł" - powiedział dziennikarzom Moskalewicz. Dodał, że cena zostanie ustalona w przetargu, w którym termin składania ofert wstępnych wyznaczono na 20 lipca.

"Zakładamy, że 70-75% kosztów budowy terminala pokryje PERN ze środków własnych, a 25-30% będzie pochodzić ze źródeł zewnętrznych, takich jak kredyty bankowe" - powiedział też prezes. Zastrzegł jednak, że środki pochodzące z zewnątrz mogą być większe, w zalezności od sposobu finansowania innych inwestycji spółki.

Przewidywana pojemność magazynowa 20 zbiorników to ok.700 tys. m sześc. Moskalewicz poinformował, że PERN zakłada wykorzystanie 375 tys. m sześc. magazynów na ropę naftową i ok. 325 tys. m sześc. na inne paliwa. "W tej chwili rozmawiamy nt. zagospodarowania magazynów. Wysyłamy też listy intencyjne do firm zainteresowanych ich wykorzystaniem" - powiedział

Termin zakończenia budowy terminala to połowa 2015 roku.

Baza zostanie wybudowana w Porcie Północnym w Gdańsku, w bliskiej odległości od Naftoportu, dysponującego pirsami, gdzie można rozładować i załadować tankowce o pojemności do 300,000 DWT.

W przypadku większego zapotrzebowania jest możliwość zwiększenia pojemności poprzez realizację drugiego etapu o pojemności ok. 400 tys. m sześc. na terenie sąsiedniego Siarkopolu za ok. 250 mln zł.

Pierwotnie planowano, że terminal zostanie zbudowany przez PERN i niemiecką firmę Oiltanking GmbH. Podpisana we wrześniu 2011 roku umowa joint venture przewidująca po 50% udziału każdej ze stron w tym przedsięwzięciu przestała jednak obowiązywać pod koniec ubr.

PERN Przyjaźń to spółka ze 100-proc. udziałem skarbu państwa zajmująca się logistyką naftową. Zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i produktowych oraz liczącą blisko 3 mln m. sześc. powierzchnią parków magazynowych na surowiec. PERN transportuje do polskich i niemieckich rafinerii oraz tranzytem przez Naftoport ok. 48 mln ton ropy rocznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!