Daniel Obajtek i Mantas Bartuska, prezesi PKN Orlen i Kolei Litewskich, podpisali 14 sierpnia porozumienie zakładające rozszerzenie współpracy między obiema spółkami. Płocka spółka dzięki umowie chce zwiększyć transport diesla z rafinerii w Możejkach o kilkaset tysięcy ton rocznie.
Jednocześnie podjęto zobowiązanie o przewozie produktów z Możejek w kierunku granicy z Polską.
"Obecnie sprowadzamy z Możejek do Polski 600 tysięcy ton diesla rocznie. Docelowo, dzięki umowie z kolejami litewskimi chcemy zwiększyć dostawy o kilkaset tysięcy ton" - powiedział w trakcie konferencji prasowej prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
"Popyt w Polsce rośnie i spodziewamy się, że będzie nadal rósł w kolejnych latach, m.in. dzięki ograniczaniu szarej strefy" - dodał.
A tak wygląda logistyka #Możejki @orlenlietuva. Dzięki porozumieniu z @LTGelezinkeliai będziemy w stanie zwiększyć transport w kierunku 🇵🇱 o kilkaset tysięcy ton. Odbudowa torów do Renge poprawi efektywność logistyki w kierunku północnym 🇱🇻🇪🇪gdzie lokujemy do 20% produkcji pic.twitter.com/tXdMwNj18S
— ORLEN (@PKN_ORLEN) 14 sierpnia 2018
Podpisanie porozumienia o rozszerzeniu współpracy między PKN Orlen i kolejami litewskimi zbiegło się w czasie z zainaugurowaniem odbudowy 19-kilometrowego odcinka torów z Możejek do łotewskiego Renge.
Po 10 latach od demontażu torów na tym odcinku, litewska rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii, gdzie lokowane jest do 20 proc. produkcji rafinerii w Możejkach.
"Zgodnie z umową odbudowa torów powinna się zakończyć pod koniec 2019 roku, wtedy też powinny nastąpić pierwsze przewozy na odbudowanej trasie" - powiedział prezes Daniel Obajtek.
Dziś ważny dzień w historii @orlenlietuva #Możejki. Wraz z @LTGelezinkeliai zainaugurowaliśmy odbudowę torów do Renge, które wzmocnią logistykę i pozycję konkurencyjną zakładu. Podpisaliśmy również porozumienie z Kolejami Litewskimi o rozwoju transportu w kierunku Polski 🇵🇱🇱🇹 pic.twitter.com/tm8ijyJM5C
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) 14 sierpnia 2018
"Dla nas będzie to oznaczać znaczne skrócenie czasu dostaw i obniżkę kosztów. Jednocześnie litewskie koleje zyskają nowe możliwości współpracy z nami przy transporcie produktów w kierunku Polski" - dodał.
Jak mówił, efektywność wykorzystania rafinerii w Możejkach wzrośnie, a wraz z nią i jej znaczenie dla polskiej gospodarki i państw bałtyckich. "Projekt śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego okazał się bardzo trafiony. Jest projektem strategicznym" - podkreślał Obajtek.
Jak dodał, coraz lepsze relacje biznesowe przekładają się na dalsze plany inwestycyjne. "W lipcu uzyskaliśmy koncesję na budowę instalacji hydrokrakingu, która ma pogłębić nasz przerób ropy naftowej. Zakładamy, że instalacja będzie gotowa do 2022-2023 roku" - wyjaśnił prezes PKN Orlen.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKN Orlen i Koleje Litewskie zacieśniają współpracę