Prezes OLPP: zmiany regulacji prawnych na rynku paliw dały impuls do inwestycji

Prezes OLPP: zmiany regulacji prawnych na rynku paliw dały impuls do inwestycji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Operator Logistyczny Paliw Płynnych z uwagą obserwuje i angażuje się w zmiany w zakresie regulacji prawnych krajowego rynku paliw. Zmiany dały impuls naszej spółce do zaplanowania szeregu inwestycji, które mają zapewnić wachlarz usług odpowiadających na potrzeby i oczekiwania naszych klientów - mówi Paweł Stańczyk, prezesem zarządu spółki Operator Logistyczny Paliw Płynnych Sp. z o.o.

Od kilku miesięcy funkcjonuje ustawa wprowadzająca w życie przepisy związane z tzw. "pakietem paliwowym" i "pakietem energetycznym". Jakie znaczenie te regulacje mają dla OLPP?

W ostatnim czasie, na skutek wprowadzenia tzw. pakietu paliwowego oraz pakietu energetycznego nastąpiła znaczna poprawa sytuacji na rynku oleju napędowego, co przyniosło naszej spółce znaczny wzrost ilości dostaw ON (szczególnie drogąmorską) oraz wydań na rynek.

Operator Logistyczny Paliw Płynnych z uwagą obserwuje i angażuje się w zmiany w zakresie regulacji prawnych krajowego rynku paliw. Zmiany dały impuls naszej spółce do zaplanowania szeregu inwestycji, które mają zapewnić wachlarz usług odpowiadających na potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Efekty wprowadzonych zmian spowodowały znaczny wzrost zainteresowania klientów usługami świadczonymi przez OLPP szczególnie w dwóch lokalizacjach - Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu oraz Bazie Paliw nr 5 w Emilianowie.

2016 rok przyniósł wiele zmian na rynku ropy. Często mówi się, że duże koncerny poradzą sobie z nowymi wymogami, gorzej jest z mniejszymi firmami. Czy OLPP myśli o nich?

To prawda, rynek paliw jest bardzo dynamiczny. Implementowane są już kolejne zmiany, w związku z Ustawą o biokom- ponentach i biopaliwach,mające na celu wprowadzenie już w 2017 r. obowiązku realizowania Narodowego Celu Wskaźnikowego za pomocą biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych w co najmniej 50%. Będzie on miał istotny wpływ na zasady obrotu paliwami ciekłymi. Dostosowujemy naszą działalność do nowych wymogów. Nasza oferta przygotowywana jest dla wszystkich, nie tylko dla koncernów, ale także z myślą o mniejszych podmiotach.

Rynek ropy nieubłaganie stawia przedsiębiorcom coraz wyższe wymagania. Jak OLPP stara się im sprostać?

Działając zgodnie z zapotrzebowaniem rynku i oczekiwaniami klientów OLPP, Baza Paliw nr 21 w Dębogórzu wprowadziła szereg rozwiązań organizacyjnych umożliwiających wydłużenie czasu pracy na części "kolejowej" oraz nalewni cystern drogowych, co spowodowało maksymalne wykorzystanie infrastruktury przeładunkowej. Ponadto rozpoczęte zostały prace w celu umożliwienia równoczesnego załadunku cystern kolejowych na wszystkich stanowiskach załadunkowych, co pozwoli na zwiększenie wydajności dobowej instalacji.

Baza Paliw nr 5 w Emilianowie zwiększyła liczbę stanowisk nalewczych oraz wyodrębniła dodatkowy zbiornik magazynowy o poj. 10 000 m3 na potrzeby oleju napędowego, na który jest teraz największe zapotrzebowanie. Ponadto uruchomiony został trzy zmianowy tryb pracy dla drużyn manewrowych oraz operatorów frontu kolejowego.

Podjęte działania realnie przyczyniły się do zwiększenia możliwości operacyjnych Baz oraz skrócenia czasu obsługi. Nasza spółka oferuje również usługę blendowania biopaliw (oleju napędowego z estrami) metodą Online w bazach paliw w Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej, Boronowie, Rejowcu i Emilianowie. Istnieje także możliwość dozowania metodą Online alkoholi do benzyn w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej i metodą szarżową w Bazach Paliw w Koluszkach i Boronowie.

Jakie innowacje czekają klientów OLPP w najbliższym czasie?

Dla jak najlepszego spełnienia wymogów rynku i naszych klientów mamy bogatą listę planów inwestycyjnych. Już w II połowie 2017 r. uruchomiona zostanie kolejna instalacja umożliwiająca online blendowanie oleju napędowego z estrami - tym razem w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu. Inwestycja ta dotyczy wydań produktu na froncie autocyster- nowym. W celu zapewnienia ciągłości wydań instalacja zostanie wyposażona w park zbiornikowy o łącznej pojemności 500 m3, a wydawanie oleju napędowego z estrami odbywać się będzie na dwóch stanowiskach autonalewni. Trwają także prace nad wytypowaniem następnych lokalizacji, w których - w przypadku odpowiedniego zapotrzebowania - będą budowane kolejne instalacje blendingu. Nasza spółka nieustannie monitoruje sytuację rynkową pod kątem zasadności kolejnych tego typu inwestycji.

W Bazie Paliw w Dębogórzu wybudowany zostanie także parking dla cystern drogowych oczekujących na załadunek oraz dokonamy modernizacji układu automatyki nalewni bramowej cystern kolejowych. W Bazie Paliw nr 5 w Emilianowie zaplanowaliśmy modernizację układu komunikacyjnego, zwiększenie ilości stanowisk nalewczych dla oleju napędowego oraz dodatkowych urządzeń dozujących dodatki firmowe i biokompo- nenty, mających na celu skrócenie czasu oczekiwania klienta na realizację usługi. Planujemy również wdrożyć system informatyczny umożliwiający kolejkowanie autocystern na wjazd na teren Bazy Paliw. W Bazach Paliw w Dębogórzu, Zawadówce, Narewce i Boronowie trwa także modemizacj a wysepek nalewczych terminali służących do napełnienia autocystern. Uruchomione zostaną nowe stanowiska nalewu autocystern, które powstają na skutek przebudowy nieużywanych stanowisk nalewu odgórnego autocystern na stanowiska nalewu oddolnego.

W związku ze wzrostem zainteresowania klientów dodatkowymi pojemnościami do magazynowania paliw, podjęliśmy decyzję o ponownym uruchomieniu parku zbiornikowego w Bazie Paliw nr 13 w Zawadówce. Obecnie trwają prace inwestycyjne mające na celu dostosowanie frontu kolejowego, autocysternowego i parku zbiorników do magazynowania oleju napędowego. Podobne działania miały miejsce w Bazie Paliw nr 15 w Narewce, gdzie pojemność czynnego parku zbiorników została zwiększona o dodatkowe 1500 m3.

Jak widać w spółce dużo się dzieje - czy rozbudowy Baz Paliw to aktualnie jedyne inwestycje OLPP?

Rzeczywiście inicjatyw inwestycyjnych jest sporo. Równolegle pracujemy nad ciągłym podnoszeniem poziomu bezpieczeństwa na Bazach Paliw, co przekłada się na szereg inwestycji. Od 2013 r. w Bazach Paliw trwa proces budowy systemów zabezpieczenia zbiorników przed przepełnieniem. Pracami objęte są wszystkie bazy obrotowe OLPP, w których sukcesywnie wprowadzane są tego typu zabezpieczenia. Trwa także proces rewitalizacji rurociągu dalekosiężnego R2, łączącego Bazę Paliw w Dębogórzu z portem w Gdyni. Rurociąg jest wyposażany w infrastrukturę służącą do jego monitorowania zarówno pod kątem bezpieczeństwa technicznego, j ak i eksploatacyjnego.

Kolejnym z aspektów działalności spółki jest ochrona środowiska naturalnego. W 2015 r. OLPP zrealizowała przebudowę kanalizacji i oczyszczalni ścieków w Bazie Paliw nr 3 w Boronowie, a obecnie realizowane są analogiczne inwestycje w Bazie Paliw nr 5 w Emilianowie oraz w Bazie Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej. Realizacja prewencyjnych zadań inwestycyjnych z zakresu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego i wód powierzchniowych przed potencjalnymi zanieczyszczeniami pochodzącymi z terenów Bazy Paliw, stanowi element prowadzonej przez nas szeroko pojętej polityki ochrony i środowiska.

Klienci też odczują zmiany...

Klientów dbamy w sposób szczególny. Co prawda standardy bezpieczeństwa to podstawa, ale dbając o wygodę klientów, nasza spółka zrealizowała szereg inwestycji dodatkowych, w tym m.in. powstał duży parking dla autocystern oczekujących na tankowanie na terenie Bazy Paliw nr 5 w Emilianowie, trwają prace nad przystosowaniem przyległego do tego parkingu budynku na potrzeby oczekujących na wjazd na teren terminala kierowców oraz oddano do użytku zmodernizowany wiadukt drogowy na drodze dojazdowej prowadzącej do Bazy Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej. Realizacja tej ostatniej inwestycji zapewnia Bazie Paliw możliwość odpowiedniego funkcjonowania oraz umożliwia alternatywną bezpieczną komunikację mieszkańcom gminy Nowa Wieś Wielka.

Spółka OLPP planuje realizację jeszcze wielu zadań inwestycyjnych i remontowych. Planujemy prace nad dostosowaniem Bazy Paliw nr 19 w Grabownie Wielkim do rozszerzenia usługi obrotu paliwem lotniczym Jet-Al, wybudowanie infrastruktury umożliwiającej wydawanie oleju napędowego na transport kolejowy w Bazie Paliw nr 14 w Strzemieszycach, przebudowę infrastruktury Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach w celu poprawy wydajności frontu nalewczego autocystern i przebudowę dwóch linii nalewczych autocystern w Bazie Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej. Ponadto, podobnie jak miało to miejsce w Bazie Paliw nr 5 w Emilianowie, w związku ze wzrostem ruchu autocystern w Bazie Paliw nr 22 w Małaszewiczach zostanie wybudowany parking dla autocystern oczekujących na wjazd do terminala.

Wszystkie inwestycje prowadzone przez OLPP mają na celu podniesienie jakości oferowanych usług i usprawnienie logistyki w zarządzanych przez spółkę Bazach Paliw.

Czy w wynikach Firmy widać już efekty wprowadzenia "pakietu paliwowego" i "pakietu energetycznego"?

Tak, widać - i są to bardzo pozytywne efekty. OLPP obserwuje utrzymujący się wzrost obrotu paliwami. Najbardziej wymiernym efektem "pakietu" jest wzrost wydań paliw na rynek, który realizujemy poprzez wydanie paliw na transport drogowy - np. pomiędzy lipcem a sierpniem 2016 r. w Bazach Paliw, gdzie prowadzony jest obrót na transport drogowy, wzrost ten wynosi blisko 16%.

Porównując sierpień, wrzesień oraz październik 2016 r. z analogicznymi okresami 2015 r. zauważamy wyraźny wzrost wydań, który prawdopodobnie utrzyma się w kolejnych okresach. Wysoki wolumen wydań, a tym samym większe zainteresowanie odbiorami paliw z Baz należących do OLPP, jest najlepszym potwierdzeniem skutecznego funkcjonowania "pakietu paliwowego". Wzrost wydania paliw na rynek (biorąc pod uwagę transport drogowy) powoduje zwiększenie dostaw realizowanych w kanale morskim, rurociągowym i kolejowym. Wejście w życie "pakietu paliwowego" spowodowało, że kluczową rolę odgrywa Baza Paliw nr 21 w Dębogórzu, przez którą odbywają się dostawy oleju napędowego stanowiące uzupełnienie mocy przerobowej polskich rafinerii. Baza, od momentu wejścia w życie "pakietu", odnotowała rekordowy wzrost przyjęć paliw realizowany transportem morskim, który osiągną! we wrześniu 186 tys. m3. Przyjęcia w miesiącu październiku utrzymywały się również na bardzo wysokim poziomie i wyniosły 185 tys. m3.

Dziękujemy za rozmowę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes OLPP: zmiany regulacji prawnych na rynku paliw dały impuls do inwestycji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!