Rekordowo drogi Diesel

Rekordowo drogi Diesel
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Już 5,11 zł musimy średnio zapłacić za litr oleju napędowego przy dystrybutorze. Ostatnie zmiany cen wprowadzone na stacjach są równoznaczne z ustanowieniem nowego tegorocznego szczytu na oleju napędowym. Obecna cena jest o 3 grosze wyższa niż poprzedni maksymalny poziom czyli 5,08 zł/l, notowany po raz ostatni na przełomie lipca i sierpnia.

W ciągu ostatniego tygodnia podwyżka cen diesla na stacjach wyniosła średnio 11 groszy na litrze. W skali całego kraju skala podwyżek jest zróżnicowana i wynosi od 6 groszy (w woj. warmińsko - mazurskim) do nawet 16 groszy na litrze (w woj .lubelskim), jednak średni poziom cen diesla w obu tych województwach wynosi 5,10 zł/l. Bardzo duże różnice odnotowaliśmy w przypadku podwyżek na poszczególnych stacjach od kilku do nawet 20 groszy na litrze.

Niemal identycznie zachowywały się ceny benzyn. Za benzynę Eurosuper 95 i Superplus 98 płacimy odpowiednio 5,17 i 5,36 zł, to oznacza wzrost w skali tygodnia o 11 i 9 groszy na litrze.

Chociaż podwyżki dotyczą wszystkich operatorów na rynku detalicznym to wciąż najniższe ceny odnotowaliśmy na stacjach PKN Orlen i Grupy Lotos. Oba koncerny w poniedziałek (12.09), a Grupa Lotos dodatkowo we środę zdecydowały o podwyżkach maksymalnych cen benzyn i oleju napędowego na stacjach. Dzisiaj benzyna Eurosuper 95 i olej napędowy w Orlenie kosztują 5,09 zł/l, natomiast na stacjach Lotosu odpowiednio 5,14 i 5,09 zł/l.

Podwyżki cen na stacjach są efektem trudnej sytuacji rynkowej. Utrzymujący się wciąż wysoki poziom cen ropy i paliw gotowych na rynku europejskim przy gwałtownym osłabieniu złotego wobec dolara wpłynęły na pogorszenie ofert na benzyny na rynku hurtowym. Przy równoczesnym braku możliwości zakupu benzyny Eurosuper 95 w cenach producenta ceny detaliczne na stacjach nie mogą być utrzymywane na poziomie poniżej kosztów zakupu.

Dzięki ostatnim podwyżkom cen detalicznych nieznacznie poprawia się sytuacja właścicieli stacji, którzy są w stanie realizować choćby minimalną marżę. Wciąż jednak do stabilizacji na rynku hurtowym i detalicznym droga daleka. Przede wszystkim dlatego, że poziom cen SPOT w rafineriach jest w pewnym sensie zamrożony.

W kolejnym tygodniu spodziewamy niestety kontynuacji podwyżek cen wszystkich rodzajów paliw. Do benzyny i oleju napędowego dołączył także LPG. Już w tym tygodniu tankujący gaz odnotowali wyższe ceny tego paliwa. Za litr autogazu płacimy 2,54 zł, czyli o 6 groszy na litrze więcej niż przed tygodniem. W przypadku LPG to prawdopodobnie początek podwyżek i w krótkim okresie za litr autogazu możemy płacić 2,65 - 2,70 zł. Ceny Eurosuper 95 będą kształtowały się na poziomie 5,15 - 5,30 zł/ i oleju napędowego 5,10 -5,18 zł/l.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 16-09-2011 w Orlenie: Eurosuper 95 - 4130 PLN/1000l (wzrost o 82 PLN/1000l w porównaniu do cen z 9-09-2011), Superplus 98 - 4234 PLN/1000l (wzrost o 73 PLN/1000l), olej napędowy 4130 PLN/1000 l (wzrost o 85 PLN/1000 l), olej opałowy lekki 3036 PLN/1000 l (wzrost o 102 PLN/1000 l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 16-09-2011 w Lotosie: Eurosuper 95 - 4142 PLN/1000l (wzrost o 94 PLN/1000l w porównaniu do cen z 9-09-2011), Superplus 98 - 4255 PLN/1000l (wzrost o 94 PLN/1000l), olej napędowy 4142 PLN/1000 l (wzrost o 103 PLN/1000 l), olej opałowy lekki 3029 PLN/1000 l (wzrost o 90 PLN/1000 l).

Notowania listopadowej serii kontraktów na ropę Brent w Londynie w piątek rano pozostają na poziomie 113 USD. W skali tygodnia ropa podrożała ponad 5 USD .

Europejski Bank Centralny, Bank Centralny USA, Bank Japonii, Bank Szwajcarii i Bank Anglii podjęły wspólną decyzję o zwiększeniu płynności dolara na rynku walutowym ostatnim kwartale tego roku w celu poprawy funkcjonowania europejskiego systemu bankowego. Pomogło to wzrostom cen ropy w kontekście osłabienia kursu dolara.

Na Morzu Północnym po dwóch dniach przerwy udało przywrócić się wydobycie ropy z pola naftowego Buzzard (0,2 mln bbl/d). Na rynku pojawiły się informacje, że w przyszłym tygodniu zwiększone zostaną dostawy ropy z Libii, jednak trudno oczekiwać aby były to duże wolumeny. Nieco lepsze od oczekiwań okazały się dane na temat produkcji przemysłowej w USA, która zwiększyła się 0,2%. Rynek uważnie będzie śledził weekendowe spotkanie ministrów finansów krajów UE na którym obecny również będzie sekretarz skarbu USA.

Międzynarodowa Agencja Energii zmniejszyła prognozy wzrostu światowej konsumpcji ropy na rok 2011 i 2012 pod wpływem pogarszającej się światowej koniunktury. Według najnowszych prognoz światowa konsumpcja ropy w tym roku wzrośni 1 mln bbl/d (1,1%) do 89,3 mln bbl/d czyli 0,2 mln bbl/d mniej niż szacowano jeszcze miesiąc temu. Podobnie w roku 2012 tempo wzrostu światowej konsumpcji ropy będzie 0,4 mln bbl/d mniejsze i ukształtuje się na poziomie 1,4 mln bbl/d (1,6%). W 2012 roku światowa konsumpcja ropy przekroczy jednak barierę 90 mln bbl/d. Mimo rewizji w dół prognoz konsumpcji MAE jest znacznie bardziej optymistyczna w prognozach cen ropy niż kraje OPEC ze względu na utrzymujące się problemy podażowe na rynku.

W kwestii zbilansowania podaży i popytu w przyszłym roku na rynku ropy możliwa będzie niewielka nadwyżka podaży jeśli światowy PKB spadnie poniżej 3% (wobec zakładanego wzrostu 4,2%) a produkcja libijskiej ropy będzie systematycznie zwiększana. MAE spodziewa się, że do końca tego roku produkcja libijskiej ropy zostanie przywrócona jedynie w około 20-25 %(0,4 mln bbl/d).Do końca 2012 roku poziom produkcji powinien osiągnąć wielkość 1,1 mln bbl/d, czyli 70% wolumenu wydobycia sprzed wybuchu wojny. MAE jest znacznie bardziej ostrożna w kwestii tempa przywracania produkcji libijskiej ropy niż OPEC, twierdząc, że założenie pełnego przywrócenia produkcji ropy w Libii w ciągu 2-3 lat jest mimo wszystko optymistyczne. OPEC natomiast prognozuje pełne przywrócenie produkcji ropy w Libii w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy, obawiając się z drugiej strony spadku cen ropy pod wpływem problemów gospodarczych, co może wpłynąć na decyzje niektórych krajów kartelu o zmniejszeniu produkcji, tak aby nie dopuścić do nadwyżki podaży i większego spadku cen.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekordowo drogi Diesel

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!