Rewolucja w handlu dzieje się... na stacjach paliw

Rewolucja w handlu dzieje się... na stacjach paliw
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

E-grocery, czyli zakupy spożywcze poczynione przez Internet. Co mają wspólnego ze stacjami paliw? Kluczowa jest dogodna dla klientów do odbioru tych zakupów lokalizacja takich placówek przy szlakach komunikacyjnych. I technologia.

e-grocery [ang. e - electronic, elektroniczny, cyfrowy; i grocery - sklep spożywczy, warzywniak] to trend wymuszony z jednej strony przez wizjonerów handlu detalicznego, a z drugiej zmianą trybu życia współczesnego człowieka, który pracuje coraz więcej i chce robić zakupy, kiedy chce i jak najłatwiej.

Chodzi o produkty niszowe, od drobnych przedsiębiorców, które nie mają szans konkurencyjnych z wytworami korporacyjnymi, jak żywność ekologiczna dostarczana przez rolnika bezpośrednio do konsumenta. Jednak potencjał e-rynku jest uważnie obserwowany przez globalnych gigantów handlu. Nie bez znaczenia są rosnące ceny żywności i rosnąca potrzeba ograniczenia kosztów jej dystrybucji.

Carrefour już w 2022 r. planuje wygenerować aż 5 mld euro przychodu (na poziomie grupy) ze sprzedaży żywności przez internet - poinformował prezes grupy Alexandre Bompard. Sieć hipermarketów zamierza rozwinąć ofertę ekspresowych dostaw zakupów w 1h od zamówienia przez klienta. W 2019 r. Francuzi zyskają możliwość odbioru e-zakupów w modelu click&collect w połowie sklepów Carrefour. Grupa zamierza też inwestować w format Drive.

- Musimy usprawnić system zamówień, zwiększyć efektywność operacji. Carrefour Drive mieści się w pakiecie CAPEX 2,8 mld euro, jakie przeznaczymy na digitalizację biznesu - wyjaśniał Bompard.

Kluczowe są rozwój technologii i optymalizacja łańcucha dostaw. To nie tylko oprogramowanie bezpiecznego sklepu online, w którym klient musi w jak najkrótszym czasie znaleźć, co chce, ale też obejmująca wiele etapów logistyka.

FM Logistic realizuje projekt Lean Management, którego celem jest usprawnienie procesów obsługi klienta oraz wyeliminowaniem potencjalnych strat.

- Dla dużych sieci największym problemem są zwroty - mówi Leszek Żukowski z firmy Blulog, która oferuje system zabezpieczenia dostaw w łańcuchu chłodniczym za pomocą bezprzewodowych rejestratorów temperatury. Oferta dostaw żywności do domu nie jest niczym nowym w dużych sieciach. Jednak transport kurierski jest czasochłonny i kosztowny. Rozwiązaniem są usytuowane w uczęszczanych miejscach paczkomaty, w których klient sam, w dowolnej porze może odebrać zakupy.

W Polsce pierwsze tego typu przedsięwzięcie, w modelu "click & collect", zostało wdrożone w 2015 r. przez Alma24.pl (obecnie w upadłości) w partnerstwie ze śląską spółką Coolomat. Coolomaty testowano również na stacjach Statoil (obecnie Cirkle K), gdzie były już tradycyjne paczkomaty InPostu. Obecnie z coolomatów korzysta m.in. RanoZebrano.pl, internetowy targ żywności pochodzącej od lokalnych rolników, firma cateringowa FitEat czy supermarket online Frisco.pl.

Jeśli w 2015 r. udało się ubiec głównego konkurenta, Grupę Integer.pl, która również przygotowywała się do tzw. lodówkomatów, to obecnie do pokonania jest dużo więcej.

W woj. podkarpackim własną fabrykę samoobsługowych terminali buduje spółka Stoppoint, znana m.in. z usług kurierskich Stacja z Paczką by Stoppoint, realizowanego na stacjach PKN Orlen.

Pod względem technologicznym terminal Stoppointu oparty jest na trzech modułach: ekranach dotykowych (obsługa procesów sprzedażowych/ interfejsy użytkowe), module pomiarowo-wagowym oraz peryferiach transakcyjnych (drukarki fiskalne i etykiet kurierskich, czytniki NFC i QR, terminal płatniczy, a także modułu RFiD i kamery).

- Możliwości naszych terminali będą praktycznie nieograniczone. Stanowią one bowiem - jak smartfon czy strona www - końcówkę sieci teleinformatycznej. Z tą przewagą, że zostaną zintegrowane z usługami logistycznymi - podkreśla Damian Puczyński, prezes Stoppoint.

Gotową ofertę pod nazwą FreshBox - terminal paczkowy, punkt nadania i odbioru przesyłek z funkcją chłodzenia i mrożenia - ma Modern-Expo Group - międzynarodowy holding, lider branży wyposażenia sklepów w Europie Środkowo-Wschodniej, która ma 3 fabryki na Ukrainie i Białorusi.

Swoje doświadczenie firma wykorzystywała przy okazji współpracy BP Europa SE i sieci handlowej Piotr i Paweł. Jej efektem były prowadzone w ubiegłym roku testy konceptu convenience „Piotr i Paweł po drodze” na stacjach BP.

Na własne rozwiązania w dziedzinie sprzedaży pozapaliwowej stawia największy koncern paliwowy w Polsce.

- Warunkiem sukcesu w sprzedaży pozapaliwowej jest wprowadzenie na stacjach rozwiązań z nowoczesnego handlu - uważa Krzysztof Łagowski, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen. - Wykorzystując pozycję naszej firmy i sieć dystrybucji chcemy przyczynić się do rozwoju polskiej przedsiębiorczości. Narzędzie już mamy, a naszą pomoc dla lokalnych producentów deklarujemy w całym łańcuchu - od organizacji zaopatrzenia przez dostawy. Traktujemy to jako wyraz społecznej odpowiedzialności, realizowanej poprzez wsparcie dla mniejszych, rodzinnych firm - komentował z kolei Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, sukces pilotażowego projektu „Spiżarnia Regionów”, w ramach którego klienci blisko 400 stacji mogą zaopatrzyć się w produkty regionalne od 23 polskich rolników i przedsiębiorców.

Potencjał ten mogłaby zwiększyć współpraca z Pocztą Polską, która pod względem liczby placówek może konkurować z największymi sieciami detalicznymi. Ostatnio uruchomiła pierwsze paczkomaty w projekcie Pakomatic.

„Poczta Polska dynamicznie rozwija sieci partnerskich punktów odbioru w stacjach paliw i nie tylko. Nie wykluczamy możliwości nawiązania współpracy z innymi sieciami" informuje Biuro Prasowe Poczty Polskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rewolucja w handlu dzieje się... na stacjach paliw

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!