Rurociąg Brody-Adamowo wśród projektów Wspólnoty Energetycznej

Rurociąg Brody-Adamowo wśród projektów Wspólnoty Energetycznej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Plan budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo znalazł się wśród 35 "Projektów wspólnego zainteresowania" (PECI), zatwierdzonych przez Radę Ministrów Wspólnoty Energetycznej - poinformowała spółka Sarmatia, koordynująca projekt magistrali z Ukrainy do Polski.

Według Sarmatii "uzyskanie przez projekt Brody-Adamowo statusu PECI (Projects of Energy Community Interest) pozytywnie wpłynie na jego realizację, w tym poprzez zwiększenie jego atrakcyjności inwestycyjnej, uproszczenie procedur uzyskania odpowiednich pozwoleń oraz zaangażowanie unijnych mechanizmów wsparcia".

Jak podała Sarmatia, zatwierdzenie listy 35 "Projektów wspólnego zainteresowania" odbyło się na 11. posiedzeniu Rady Ministrów Wspólnoty Energetycznej 24 października w Belgradzie. Jednym z głównych kryteriów wyboru projektów był - jak podała spółka - "przyszły wpływ inwestycji na rozwój regionalnych rynków energetycznych".

"Wśród projektów istotnych dla rozwoju infrastruktury przesyłowej ropy naftowej Rada Ministrów wyselekcjonowała dwie inwestycje, jedną z których został projekt budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo" - podkreśliła Sarmatia. Według spółki "Rada Ministrów wezwała wszystkie kraje członkowskie Wspólnoty Energetycznej do podjęcia niezbędnych kroków w celu terminowego i skutecznego wdrożenia projektów PECI".

Sarmatia przypomniała, że 14 października Komisja Europejska zatwierdziła projekt budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo na liście "Projektów wspólnego zainteresowania". "Wymienione decyzje Rady Ministrów Wspólnoty Energetycznej oraz Komisji Europejskiej świadczą o istotnym znaczeniu projektu Brody-Adamowo oraz projektu Euro-Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej dla bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz integralności infrastruktury przesyłowej" - zaznaczyła spółka.

Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe Sarmatia to spółka koordynująca projekt budowy magistrali naftowej z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce i dalej do Płocka, z możliwością przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim.

Wcześniej Sarmatia informowała, że inwestycje w ramach "Projektów wspólnego zainteresowania" będą wspierane przez Mechanizm "Łącząc Europę" - Connecting Europe Facility. To powstały w 2011 r. fundusz na realizację projektów budowy i modernizacji infrastruktury transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. Środki z tego funduszu będzie można pozyskać w przyszłym okresie finansowania 2014-20.

We wrześniu Sarmatia podała, że plan budowy polskiej części rurociągu naftowego Brody-Płock z możliwością jego przedłużenia uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach projektu, co otwiera drogę do ubiegania się przyszłości o pozwolenie na budowę. Decyzja środowiskowa - według Sarmatii - jest też m.in. "niezbędnym załącznikiem do wniosku o finansowanie projektu z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który spółka planuje złożyć w najbliższym czasie".

Postępowanie administracyjne o wydania decyzji środowiskowej dla budowy polskiej części rurociągu Brody-Płock było możliwe po wpisaniu inwestycji do planów zagospodarowania przestrzennego 19 gmin na trasie przebiegu magistrali.

W sierpniu źródła zbliżone do resortu gospodarki poinformowały PAP, że środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13, jakie zostały początkowo przeznaczone w kwocie ok. 450 mln zł na budowę ukraińsko-polskiego ropociągu Brody-Płock, posłużą m.in., jako dofinansowanie budowy gazociągów.

Sarmatia została utworzona w 2004 r. przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" i Ukrtransnaftę, operatorów magistrali naftowych w Polsce i na Ukrainie. W 2007 r. do spółki weszły trzy podmioty: z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. PERN, Ukrtransnafta, State Oil Company of Azerbejdżan i Georgian Oil and Gas Corporation mają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a Klaipedos Nafta 1 proc.

Trasa rurociągu po stronie polskiej ma mieć ok. 270 km. Koszt całej inwestycji szacuje się na ok. 1,8 mld zł. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, projekt miałby być gotowy do końca 2015 r. Uruchomienie rurociągu w 2016 r. dawałoby możliwość przesyłania do Polski do 10 mln ton ropy naftowej rocznie z Azerbejdżanu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rurociąg Brody-Adamowo wśród projektów Wspólnoty Energetycznej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!