- W 2017 roku wróciliśmy do trendu wzrostu zużycia paliw wynikającego z lat 2007-2011, a który zaburzony został w latach 2012-2016 rozpanoszeniem się szarej strefy - ocenia Piotr Naimski, sekretarz stanu w Kancelarii Premiera, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. Zdaniem Leszka Wieciecha, prezesa i dyrektora generalnego Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego 2017 rok był pierwszym rokiem, w którym od początku kompleksowo zadziałały wszystkie trzy pakiety legislacyjne, wprowadzone w celu walki z szarą strefą: pakiet paliwowy, pakiet energetyczny i pakiet transportowy.
- Zdaniem Piotra Naimskiego dowodem na opanowanie problemu szarej strefy na rynku paliw jest powrót w 2017 roku do trendu wzrostu zużycia paliw wynikającego z lat 2007-2011.
- W jego ocenie w latach 2012-2016 rzeczywisty import był w większości szarą strefą, stąd oficjalne spadki sprzedaży paliw.
- Według oficjalnych danych POPiHN w 2017 roku import diesla zwiększył się o 43 proc., do prawie 6,5 mln m sześc., a import benzyn o 32 proc., do 0,62 mln m sześc.
- Udział importu w rynku ON stanowi już jedną trzecią, a w rynku benzyn 11 proc.