XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sprzedawcy paliwa mają problem. I nie chodzi tylko o elektryczne samochody

Sprzedawcy paliwa mają problem. I nie chodzi tylko o elektryczne samochody
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Płynąć z prądem zmian czy je wyprzedzać? A może próbować samemu je kreować? Tego rodzaju dylematy trapią zarządców sieci stacji paliw w kontekście megatrendów na globalnym rynku naftowym.

Właściciele stacji paliw od zawsze uzależnieni byli od kaprysów geopolityki, która przekładała się na notowania ropy naftowej, mające bezpośredni wpływ na ich sytuację.

W 2017 r. średnie roczne notowania ropy Brent osiągnęły poziom 54,30 dol. za baryłkę i były o blisko jedną czwartą wyższe niż rok wcześniej. W I połowie roku 2018 ceny podskoczyły o kolejne 20 proc. A w II połowie maja tylko kilkudziesięciu centów brakowało do przebicia psychologicznej granicy 80 dol. za baryłkę - po raz pierwszy od 2014 r.!

Wbrew pozorom nie są to wcale dobre wiadomości dla operatorów stacji paliw.

- Im wyższa cena na pylonie stacji, tym mniejsza sprzedaż i tym większa presja na właścicieli stacji w kwestii spłaszczania marży paliwowej. Szczególnie gdy cena wzrasta powyżej "psychologicznej granicy" - takiej jak 5 zł za litr. Przyrost cen ropy to zatem poważny ból głowy dla sieci stacji... Od razu rośnie też udział sprzedaży autogazu kosztem benzyn - opowiada Paweł Grzywaczewski, wiceprezes spółki Anwim, właściciela największej w Polsce niezależnej sieci stacji paliw Moya.

Jednak ceny ropy na światowych rynkach to nie jedyna rzecz, która spędza detalistom sen z powiek. Dziś już chyba nikt nie ma wątpliwości, że jedna z wielkich, globalnych tendencji, które w odleglejszym horyzoncie zmienią strukturę zużycia paliw właściwie w każdym kraju, to rozwój elektromobilności.

Więcej o zagrożeniach i wyzwaniach stojących przed polskimi sprzedawcami paliwa w dalszej części artykułu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedawcy paliwa mają problem. I nie chodzi tylko o elektryczne samochody

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!