Mięsa czy produktów pochodzenia zwierzęcego nie je 8 proc. mieszkańców Polski. Wegetarian, którzy mięsa nie jedzą, ale sięgają po nabiał, jest jeszcze więcej. Przekąski i dania kuchni jarskiej nie są więc już niszą z niewielkich knajpek, ale trafiają też do menu korporacyjnego, także tego na stacjach paliw.
- Na świecie rynek substytutów produktów żywieniowych pochodzenia zwierzęcego wg danych agencji Nielsen jest już wart 3,7 mld USD.
- Produkty roślinne, które udają mięso, w rok zyskały 23-proc. wzrost sprzedaży (do 684 min USD). Bezmleczne jogurty, sery i lody zyskały 40 proc.
- Dla porównania: sprzedaż żywności ogółem rosła w tym czasie o 2 proc.
Z badań firmy Mintel wynika, że mięsa czy produktów pochodzenia zwierzęcego nie je 8 proc. mieszkańców Polski. Wegetarian, którzy mięsa nie jedzą, ale sięgają po nabiał, jest jeszcze więcej. Przekąski i dania kuchni jarskiej nie są więc już niszą z niewielkich knajpek, ale trafiają też do menu korporacyjnego. Także tego na stacjach paliw.
We wrześniu 2018 r. PKN Orlen wprowadził do oferty gastronomicznej linię produktów dla wegan i wegetarian. Jak zapewnia koncern, produkty te przygotowane są na bazie polskich, lokalnych surowców.
- Obserwujemy trendy, analizujemy potrzeby klientów i wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. Obecnie mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym konsumentem, który wybiera dobre, polskie produkty. Dlatego naszą ofertę dla wegan i wegetarian stworzyliśmy na bazie wyselekcjonowanych produktów od polskich dostawców -mówi Wojciech Muszyński, dyrektor wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej PKN Orlen.
Jak zapewnia, receptura została przygotowana wyłącznie dla PKN Orlen i nie jest dostępna w innych sieciach. Wśród nowych smaków będzie można odnaleźć m.in.: hot doga z parówką wegańską - przygotowaną na bazie olejów roślinnych, białka z grochu oraz białka z ziemniaków; oraz kajzerkę rumsztyk vege - stworzoną w oparciu o świeże warzywa, kaszę kuskus i jaglaną, pestki dyni i słonecznika oraz mąkę kukurydzianą i przyprawy; wrap falafel - dla amatorów sycących przekąsek: połączenie świeżych warzyw oraz kotlecika z ciecierzycy, groszku, przyprawionego kolendrą, czosnkiem, miętą, kminem rzymski; oraz kultowa bułka z pieczarkami - podawana z pieca, na ciepło. Całości dopełniają świeże soki owocowe oraz owocowo - warzywne wyciskane na miejscu.
Nie tylko oferta Stop Cafe odpowiada na rynkowe trendy żywieniowe. Bo klienci stacji, to klienci świadomi, często poszukujący produktów, które nie zawierają żadnych surowców pochodzenia zwierzęcego, a przy tym stanowią smaczny i wartościowy posiłek.
- Na stacjach własnych i wybranych franczyzowych Lotos oferuje zapiekanki (z serem i pieczarkami), bagietki (z trzema serami lub pomidorami i oliwkami). Na wybranych: kanapki "Fit Wege"(z białym serem) oraz przekąski warzywne (z humusem) i owocowe. Największą sprzedaż tego typu odnotowujemy w dużych ośrodkach miejskich. W najbliższym czasie planujemy nowe produkty w tej kategorii - mówi Krzysztof Kopeć, rzecznik prasowy Grnpy Lotos.
W stosunku do osób, które po produkty pochodzenia zwierzęcego nie sięgają w ogóle, tylko stacje paliw prześcigają się, by im dogodzić. Oferta wegańska nie sprowadza się już jedynie do sojowych pasztetów, kotletów, tofii, warzyw i owoców. Gama ta stale jest poszerzana np. o roślinne mleka, desery, pasty i przetwory.
Grupa Chorten zaprosiła do współpracy popularną vlogerkę Justynę Żak, której kanał na You Tubę "Juszes" ma blisko 200 tys. subskrybentów i tysiące oglądających, a jego tematyka to głównie kuchnia wegańska, aby przetestowała ofertę sklepów pod kątem diety wege, także z marki własnej Z Podlaskiej Spiżarni. Także inne sieci monitorują i analizują rynek w tym zakresie.
- Na naszych stacjach są już dostępne takie produktyjak panini z mozzarellą i pomidorem, włoska sałatka czy słupki warzywne z hummusem. Na wielu stacjach rozszerzyliśmy ofertę gastronomiczną o koncept "Jesz co chcesz", gdzie klient decyduje o smaku i składnikach kanapki. Jest to rozwiązanie zarówno dla mięsożerców, jak i wegetaricm, bo pozwala skomponować przekąski z ulubionych składników. Wegetariański obiad można zjeść również na naszej stacji w nowym formacie bistro, w Chojnach przy S8. Do końca roku mamy mieć jeszcze 6 lokalizacji bistro i na każdej bezmięsne posiłki - mówi Tomasz Krysiak, Category Manager Shell Polska.
"Stacje paliw coraz bardziej zmierzają w kierunku formatu comenience poprzez poszerzanie oferty o dodatkowe usługi i produkty. Circle K w Polsce (daw. Stato- il) wykorzystuje doświadczenia z innych rynków i obserwuje lokalne zachowania zakupowe klientów, rozwijając działalność pozapaliwową w ramach oryginalnych konceptów Great Bakery oraz Simply Great Coffee" - czytamy w materiałach promocyjnych Circle K,
Każda firma ma swój własny pomysł na ofertę gastronomiczną. - Staramy się odpowiedzieć na potrzeby klientów, w tym niejedzących produktów mięsnych, dlatego w ofercie mamy produkty wegetariańskie: Bagietkę wiosenną z jajkiem i szczypiorkiem, Kanapkę samo ziarno z serkiem aksamitnym, Wrap Falafel czy sałatkę nicejską z Tuńczykiem, w ofercie kawowej mleko sojowe, a na stacjach autostradowych łososia w trzech smakach czy kaszotto z grzybami. Pilnie podążamy za zdrowymi trendami. Nasze pieczywo do kanapek przygotowywanych na miejscu oparte jest o tzw. czystą etykietę (clean label) w ofercie mamy przygotowywane na stacji modne napoje smoothies, tworzone w oparciu o najlepszej jakości mieszanki owoców, na wybranych stacjach dostępne są świeżo wyciskane soki z pomarańczy - mówi dr Magdalena Kandafer-Kań- toch, reprezentująca BP.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Stacja paliw stają się wege