Nie tylko dynamiczny rozwój w Polsce, Czechach, Niemczech i na Litwie, ale także możliwość wejścia z siecią stacji paliw Orlen do kolejnych europejskich krajów zapowiada w rozmowie z wnp.pl Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży.
Jaką wagę przywiązuje PKN Orlen do segmentu detalicznego i jak to się przekłada na plany rozwoju na poszczególnych rynkach, które z nich są najbardziej perspektywiczne?
- Nasze marki i standardy w poszczególnych krajach europejskich są bardzo silne. Każdy z rynków, na których jesteśmy obecni, jest rozwojowy i perspektywiczny. Wolumen paliwowy na wszystkich rynkach macierzystych wzrósł w roku 2016 o 2,5 proc., przy czym najwyższy wzrost został zanotowany na rynku polskim (6 proc.) i czeskim (14 proc.). To pokazuje, że rynki Europy Środkowej, na których działa Orlen są bardzo atrakcyjne. Szacujemy, że do 2021 roku poziom konsumpcji paliw na rynkach macierzystych powinien wzrosnąć o kolejne 3 proc., przy czym najwyższy wzrost - o 9 proc. - planowany jest w Polsce.
Czy PKN Orlen rozważa możliwość wejścia na rynek detaliczny w innych krajach poza tymi czterema, w których już jest obecny? Na Ukrainę, Słowację, a może dalej na Zachód, skoro powiodło się na najtrudniejszym rynku niemieckim?
- Niewątpliwie chcemy rozwijać segment detaliczny, który jest perłą w koronie PKN Orlen. Mamy pełen przegląd rynków europejskich, wiemy jak wygląda struktura sieci detalicznych na tych rynkach. Obecnie dysponujemy takimi standardami i doskonałością operacyjną, że jestem przekonany, iż poradzilibyśmy sobie w każdym kraju w Europie. Należy jednak pamiętać, że nie zależy to jedynie od naszej chęci zaznaczenia obecności na danym rynku, ale również od tego czy pojawi się na nim odpowiednia okazja akwizycyjna. Skuteczna i efektywna budowa sieci detalicznej na rynku zagranicznym ma uzasadnienie ekonomiczne i zapewnia potencjał wzrostu dopiero od pewnej skali sieci. Rozglądamy się i jeśli takie okazje się pojawią, na pewno uważnie je rozpatrzymy.
W dalszej części rozmowy m.in.:
- Jaki produkt oferowany na stacjach paliw nie przyjął się w Niemczech?
- Czy w ciągu roku, dwóch marka Bliska zniknie?
- Jaka część przychodów na stacjach Orlen pochodzi ze sprzedaży pozapaliwowej?
- O!Shop - jak wyglądają plany rozwoju tej marki?
- Czy są granice tego, czym jeszcze może stać się stacja paliw?